På kvelden 23. mars kan du vise solidaritet med sivilbefolkningen i Ukraina og kreve at Russland stanser angrepene på sivile.

En måned med krig

Amnestys etterforskning i Ukraina

Amnesty har dokumentert vilkårlige angrep på sivile og sivile mål over hele Ukraina, inkludert angrep mot beskyttede sivile mål som sykehus og skoler, samt våpenbruk i strid med internasjonal rett inkludert bruk av klasebomber i tettbefolkede områder.

Les mer om hva vi har dokumentert i Ukraina her.

24. mars er det en måned siden den russiske hæren gikk til angrep på ukrainske militær- og flybaser med tung beskytning, rakettartilleri og missilangrep.

Amnesty International har ved hjelp av øyenvitneskildringer og analyser av digitale bevis, inkludert bilder, videoer og satellittbilder, dokumentert vilkårlige angrep på sivile og sivile mål over hele landet, inkludert angrep mot beskyttede sivile mål som sykehus og skoler, samt våpenbruk i strid med internasjonal rett inkludert bruk av klasebomber i tettbefolkede områder.

Les mer om Amnestys etterforskning her.

Nå organiserer Amnesty over hele verden en global aksjonsdag der aktivister viser sin støtte til sivilbefolkningen i Ukraina, og der vi krever at Russland stanser sin aggresjonshandling og sine angrep på sivile og på sivile mål.

I Norge arrangerer vi stunt 23. mars

I Norge markerer vi aksjonsdagen med et stunt i ulike byer på kvelden 23. mars:

• Vi henger opp store bånd i blått og gult på kjente statuer, busstasjoner og andre steder der de er synlige for folk når de er på vei til jobb neste morgen.
  • På båndene fester vi et skriv som i korte kulepunkt gjengir hovedpunktene i Amnestys etterforskning, og en QR-kode til aksjonen som folk kan signere.

Bor du i Stavanger, Bergen, Oslo, Trondheim eller Tromsø?

Her planlegges det større stunt med flere grupper sammen. Ta kontakt med din regionleder for mer informasjon.

Materiell

Bånd og plakater er allerede sendt ut til gruppene som har sagt de vil være med på aksjonen, men om du likevel vil være med kan du selvfølgelig det.

Da må du selv kjøpe store bånd i gult og blått eller lage selv ved å sy sammen stoff, perle eller på annet kreativt vis lage noe som kan henge rundt statuer og lignende.

Plakater til å feste på båndene kan du printe her:

Skriv leserinnlegg eller kontakt lokalmedia

Synlighet i lokale medier er en god mulighet for å dele informasjon om Amnestys etterforskning og vil hjelpe oss med å nå frem med budskapet vårt. I tillegg er det fint for å dele informasjon om markeringer som skjer i ditt lokalmiljø. Under finner du noen punkter som kan brukes til å utforme et leserinnlegg.

Her finner du punkter til leserinnlegg

Tips til å skrive leserinnlegg finner du her.

Du kan også kontakte lokalmedia og fortelle om stuntet dere skal gjøre eller har gjennomført. Kanskje får dere et oppslag i avisen eller intervju i lokalradioen?

Tips til å komme på trykk i avisen

Del i sosiale medier

Legg gjerne ut bilder eller film fra stuntet du deltar i for å markere 24. mars. Tagg @amnesty_norge sånn at vi kan samle og dele bilder fra markeringer over hele landet. Bruk emneknaggen #StandwithUkraine.