Germain Rukuki fra Burundi

Her finner du informasjon om Germain Rukuki fra Burundi og hvordan du kan engasjere deg i saken hans.
DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
Publisert: 30. sep 2020, kl. 13:35 | Sist oppdatert: 21. okt 2020, kl. 09:54
32 års fengsel for å kjempe for menneskerettighetene
Bilde

Menneskerettighetsforkjemperen Germain Rukuki fra Burundi er dømt til 32 års fengsel kun for å ha utført menneskerettsarbeid. Dommen falt uten at han selv eller advokaten hans var til stede i retten. I Burundi blir modige personer som Germain ansett som en trussel mot nasjonal sikkerhet. Dersom landet skal bli en rettsstat så kan ikke kritiske røster låses inne på denne måten.

Komera Turikumwe!

"Stay strong, we are together" på det lokale språket Kirundi

En dramatisk pågripelse

Germain Rukuki ble arrestert i sitt hjem den 13. juli 2017. Nå er han dømt til 32 år i fengsel for å ha kjempet for menneskerettigheter. Ifølge hans kone Emelyne ble de vekket tidlig om morgenen av sikkerhetsstyrker som var på tomten deres og blokkerte alle gatene rundt hjemmet deres. Hun var da gravid med deres tredje barn og skulle føde kun uker senere. Sikkerhetsstyrkene tok med seg Germain, og Emelyne ble tvunget til å flykte med barna.

Et overbefolket fengsel med stor smittefare

Germain ble tatt med til kontoret til den nasjonale etterretningsmyndigheten (SNR) hvor han ble avhørt uten advokat. Deretter ble han flyttet til Ngozi fengsel den 26. juli 2017 – et fengsel som er sterkt overbefolket. Der sitter han enda og besøk har nå blitt suspendert pga. covid-19.

En trussel mot statens sikkerhet

Den 1. august 2017 ble Germain siktet for å «true statens sikkerhet» og for «opprør» etter å ha jobbet for en lokal organisasjon ved navn «Action by Christians for the Abolition of Torture». Denne organisasjonen ble, sammen med andre organisasjoner, stengt i oktober 2016 av innenriksdepartementet for å ha «svertet landets anseelse» og for å «skape splittelse i befolkningen». Da rettssaken startet 13. februar 2018 ble han i tillegg siktet for «drap», «ødeleggelse av offentlige og private bygninger» og for å ha «deltatt i en opprørsbevegelse». Siste punkt viser til hvordan tidligere President Nkurunziza oppfattet de enorme protestene mot hans beslutning om å stille til gjenvalg for en tredje presidentperiode, som mange i Burundi mente var i strid med landets grunnlov.

Germain ble funnet skyldig i de fleste tiltalepunktene, utenom «drap» og «ødeleggelse av offentlige og private bygg». Amnesty International mener rettssaken var urettferdig. Germain og advokaten var ikke selv til stede under domsavsigelsen. De anket dommen, og ankedomstolen avviste dette, men i en høring den 30. juni ba høyesterett ankedomstolen om å se på saken på nytt.

Hva kan du gjøre for Germain?
Bilde

Glad i lek og musikk

Før Germain ble arrestert var det ingenting han likte bedre enn å leke med sønnene sine, nå seks og sju år gamle. Han elsket også musikk, og Bob Marleys "Redemption Song" var en favoritt.

Send en solidaritetsmelding

Skriv en solidaritetsmelding til Germain Rukuki og kona Emelyne Mupfasoni. Fortell dem hvem du er og hvor du er fra, at du tenker på dem, hva du har hørt om situasjonen deres og hvilke tanker du gjør deg. Du kan også ta bilder og dele beskjeder på sosiale medier ved å bruke emneknaggene #FreeGermainRukuki, #FreeDefenders.

Forslag til melding

Du kan bruke ord på det lokale språket Kirundi, som f.eks.: Komera Turikumwe! Dette tilsvarer “Stay strong, we are together!”

Protester på sosiale medier

Den nye presidenten i Burundi er veldig aktiv på sosiale medier - @GeneralNeva på Instagram, Facebook og Twitter. Du kan lage en Instagram-story hvor du tagger ham, og ber om løslatelsen av Germain Rukuki. Bruk emneknaggene #FreeGermainRukuki, #FreeDefenders. Pass på at det du publiserer ikke er fornærmende overfor myndighetene i Burundi eller landet selv, ellers kan det skade Germain.

Skriv et brev i protest

Skriv et brev til President Evariste Ndayishimiye.
Tiltaleform: Dear Mr. President Evariste Ndayishimiye

Amnesty krever at myndighetene i Burundi:

• Umiddelbart og betingelsesløst løslater Germain Rukuki.

Les mer og se forslag til brevtekst på: https://amnesty.no/aksjon/germain

Send brevene til:
Amnesty i Norge