Velkommen til Amnestys landsmøte 2023 28. - 30. april i Tromsø!

Påmeldingen til Landsmøtet 2023 er nå stengt.

Landsmøtet er høydepunktet for organisasjonen vår, hvor vi samler medlemmer fra hele landet og bestemmer veien videre sammen. Bli med til vakre Tromsø, vær med på å bestemme hvordan Amnesty Norge skal jobbe og påvirke den internasjonale bevegelsen, møt andre aktivister fra hele landet, og bli inspirert av de fantastiske gjestene.

En verden uten dødsstraff - innen rekkevidde

På slutten av 70-tallet begynte Amnestys aktivister å engasjere seg mot bruken av dødsstraff. Da var det kun 16 av 149 land som hadde avskaffet dødsstraff. Nå, nesten 50 år senere har situasjonen snudd – og nesten tre fjerdedeler av verdens land har avskaffet dødsstraff i lov eller praksis. Nå gjelder det å se på utviklingen og seirene de siste 50 år – og å se framover på arbeidet som står igjen før vi oppnår en verden helt uten dødsstraff.

Praktisk informasjon:

Tid: 28. - 30. april 2023

Sted: Scandic Ishavshotel, Fredrik Langes gate 2 Tromsø

Tidspunkt: Landsmøtet åpner offisielt lørdag 29.april kl. 09:00, men det vil tilbys program i forbindelse med Landsmøtet allerede fra fredag ettermiddag.

Hva skjer fredagen før landsmøtet:

På fredag kveld avholdes arbeidsgruppe økonomi fra kl. 16:30-18:00. Her kan du være med og behandle viktige saker om Amnesty International i Norges regnskap for 2022, prognoser for 2024, samt nedbyggingen av prosjektfondet som bestemt av Landsmøtet 2022.

Middag serveres klokken 18:00-19:00, og samtidig vil det foregå et krasjkurs i Amnestys landsmøte, kalt Landsmøte på 1-2-3. Du kan spise middag under kurset.

Etter middag fra klokken 19:00-21:00 vil det holdes gruppeledersamling og kursholdersamling for Amnestys gruppeledere og kursholdere. Som gruppeleder eller nestleder er du hjertelig velkommen til gruppeledersamling. Du finner mer informasjon og påmeldingsskjema her.

Klokken 19:00 arrangerer vi også filmvisning av filmen «The Penalty» på Verdensteateret i Tromsø. Filmen skildrer parallelle historier om møter med det amerikanske dødsstraffsystemet og vi anbefaler alle å få med seg denne filmen da årets landsmøte handler om nettopp dødsstraff. Visningen er gratis og åpen for alle, men det er begrenset med plasser og det er førstemann til mølla, så det kan være lurt å gå fra hotellet senest klokken 18:45. Se mer om visningen i vårt arrangement på Facebook.

Hva skjer på landsmøtet:

Det formelle programmet begynner kl. 09.00 på lørdag 29. april. Hele programmet finner du lenger ned på siden.

Program for landsmøtet 2023

Her er noen av høydepunktene:

Vedtaksforslag: På årets landsmøte skal det behandles to vedtaksforslag. Det ene handler om å bygge ut og styrke det anti-rasistiske arbeidet i Norge, og det andre handler om lobbyarbeid for en innføring av en tredje juridisk kjønnskategori.

Valg av styremedlemmer: På landsmøtet 2023 skal det velges tre faste styremedlemmer og fire varamedlemmer til styret. Videre skal det velges fire medlemmer til valgkomiteen. Valgkomiteens innstilling til nytt styre og valkomité finner du på denne siden. Der finner du også informasjon om å fremme benkeforslag.

I tillegg blir det kulturelle innslag ved Gypsy Chicken og Niko Valkeapää, og Espen Renø Svendsen som skal lede oss gjennom festmiddagen. Det blir også spennende panelsamtaler hvor dødsstraff er det sentrale temaet. På formiddagen lørdag får vi en panelsamtale om situasjonen i Iran, og senere på dagen får vi en samtale hvor vi prøver å gå i dybden for å forstå årsakene til at samfunn kan mene det er riktig å ha dødsstraff, med blant annet Sofie Høgestøl i panelet.

Landsmøtets program avsluttes søndag 30. april kl. 12.30.

Hvem: Landsmøtet er åpent for alle medlemmer. For å ha stemmerett, må du ha vært medlem av organisasjonen sammenhengende i minst 6 måneder før landsmøtet. Hvis du ikke er medlem, kan du melde deg inn her.

Ungdomssamling: Som vanlig blir det ungdomssamling fredagen før landsmøtet (28.04.). Les mer om ungdomssamlingen her. Påmelding åpner i januar.

Overnatting: Dersom du deler dobbeltrom med en annen deltaker kan du få dekket deler av overnattingen av Amnesty. Kostnaden per person vil da være 1050 kr fre - søn per person. Om du reiser alene kan du booke plass på et dobbeltrom, eller hvis dere er to som reiser sammen kan dere book et dobbeltrom sammen.

Lenken og bookingkode til bestilling av hotellrom sendes ut på epost etter at du har meldt deg på.

Merk: bestilling må skje senest 31.03.2023

For deg som av økonomiske årsaker ikke kan dekke overnatting selv finnes det en støtteordning.

praktisk informasjon: spørsmål og svar

Hva er egentlig et landsmøte?

Landsmøtet er medlemmenes hovedarena for å bestemme hva Amnesty skal jobbe med og hvordan organisasjonen skal styres. Samtidig er landsmøtet en fin møteplass for inspirasjon og faglig påfyll, med besøk av spennende gjester fra inn- og utland.

Hva kan du gjøre på landsmøtet?

Som medlem kan du fremme forslag til vedtak og vedtektsendringer. Hvis du sitter med et forslag eller en idé, diskuter det med gruppa di og ta kontakt med regionkontoret.

Synes du det er vanskelig å forholde deg til alle dokumentene, og til å forstå hvordan du skal skrive et godt forslag? Ikke fortvil, bare ta kontakt - og gjerne tidlig sånn at vi kan hjelpe til med utformingen av forslaget for best mulig gjennomarbeiding og gjennomslagskraft - vi er her for deg! Vi hjelper deg med å forstå dokumentene, strategien, og med å skjønne hvem ditt forslag bør rettes mot for at din intensjon har best sjanse til å bli oppnådd om landsmøtet stemmer for forslaget ditt.

Se dokumentene her: Viktige dokumenter | Amnesty International Norge

Frister for forslag til landsmøtet:
Vedtektsendringsforslag: 29.01.23
Ordinære vedtaksforslag: 18.03.23

Ønsker du å fremme et endringsforslag på Amnestys landsmøte? Last ned og fyll inn følgende skjema.

Mal til endringsforslag Amnestys Landsmøte 2023

Program for landsmøtet (endringer kan forekomme)

Landsmøtehåndbok

Reiserefusjon - send som én pdf-fil til [email protected]