Bilde

Engasjer deg i årets Skriv for liv-kampanje

Skriv et brev eller leserinnlegg, send en melding på Twitter eller vis din støtte på nettet. Nedenfor finner du informasjon om hvordan du kan engasjere deg i Skriv for liv, og materiell du kan bruke. Vi håper du blir med!
Solidaritetsbrev fra Skriv for liv 2017.

På kampanjesiden kan du lese mer om de fem sakene i årets Skriv for liv.

kampanjesiden til Skriv for liv

Hva kan du eller gruppen din gjøre i Skriv for liv?

Det er mye spennende du kan gjøre på egenhånd eller sammen med gruppen din i Skriv for liv. Her finner du noen forslag.

tips til hvordan lage et godt arrangement

Skriv solidaritetsbrev

Et solidaritetsbrev er et brev du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter.

les mer om hvordan du skriver et solidaritetsbrev

Skriv protestbrev

Signering av protestbrev på Skriv for liv stand.

Et protestbrev er et brev du skriver til myndighetene i et land hvor du ber dem følge menneskerettighetene og beskytte personer vi er bekymret for.

finn ferdige brev eller skriv ditt eget

Brevskrivingsverksted

Inviter venner, familie og bekjente til brevskrivingsverksted! Brevskrivingen kan gjøres hjemme, på skolen, i lunsjpausen på jobb, på kafé eller på biblioteket. Dere kan velge å fokusere på én eller flere av årets saker. Verkstedet kan fungere som en hyggelig juleavslutning for Amnesty-gruppa, eller dere kan velge å invitere et større publikum. Materiell finner du nederst på siden.

Visste du at du kan søke støtte om penger til ditt arrangement? Hvis det er et større arrangement, kan du ta kontakt med din regionleder og søke om økonomisk støtte til gjennomføringen.

Seminar eller fagkveld

Brenner du eller gruppa di spesielt for én av sakene i årets kampanje? Da kan det være en idé å arrangere et seminar eller en fagkveld med fokus på den aktuelle saken, tematikken knyttet til saken eller menneskerettighetssituasjonen i landet.

Inviter fagpersoner som er gode til å prate foran et stort publikum, slik at det blir spennende å høre på. Fagpersoner kan være forskere, journalister, ansatte i organisasjoner eller andre eksperter på landet eller tematikken. Sørg for at også Amnesty er representert, slik at vi får frem våre synspunkt.

Dette er Skriv for liv.

Fra Amnesty kan det være en ansatt fra sekretariatet som kommer, en fra regionkontoret eller noen i Amnesty-gruppa som er trygge på Amnesty sitt ståsted. Husk å gi publikum muligheten til å signere protestbrev på veien ut!

Stå på stand

Amnesty er avhengig av å få samlet mange underskrifter slik at vi kan legge effektivt press på de ansvarlige myndigheter i de fem sakene. Her trenger vi hjelp fra dere!

Bidra til årets kampanje ved å samle underskrifter på skolen, jobben, på biblioteket eller på gata. Materiell til standen finner du nederst på siden.

Tips: Verdenserklæringen for menneskerettigheter fyller 70 år den 10. desember i år. Kanskje passer det å kombinere Skriv for liv-aktiviteten med en markering av jubileet?

Action Hour

Action Hour kan være en morsom og annerledes måte å samle underskrifter på. Under Action Hour er det om å gjøre å samle flest mulig nettsignaturer på én time. Bestem dere for en sak og et tidspunkt (f.eks. 10. desember kl. 18 – 19). Sett et mål om hvor mange signaturer dere vil samle inn. Husk å skrive ned antall signaturer på aksjonen dere velger før dere setter i gang, sånn at dere vet hvor mange nye signaturer dere har samlet når timen er over. Del aksjonen med venner og bekjente på ulike sosiale medier og be dem signere og dele videre. Jo flere som deltar på Action Hour, desto flere mennesker når dere ut til.

Tips: Det kan være lurt å opprette et Facebook-arrangement for Action Hour, slik at flere får med seg at det skjer. Da får de mulighet til å delta selv om de ikke er fysisk tilstede.

Skoleforedrag

Amnesty har allerede sendt ut invitasjoner til skoler med tilbud om foredrag knyttet til årets Skriv for liv-kampanje. Foredraget omfatter en presentasjon av kampanjen og informasjon om de fem kvinnene vi jobber for i år. Det hele avsluttes med en brevskrivingsøkt, hvor elevene skriver egne solidaritetsbrev og signerer protestbrev.

Det er svært populært med besøk fra Amnesty på skoler rundt om i landet. Dessverre har vi ikke kapasitet til å besøke alle. Har du lyst til å hjelpe oss med å nå flere ved å holde Skriv for liv-presentasjon for klassen din? Nederst på siden finner du ferdig presentasjon og materiell.

Skriv et leserinnlegg i lokalavisa

Når mennesker får sine rettigheter krenket, er det viktig at
verden får høre om det. Det kan du bidra til ved å skrive
et leserinnlegg i din lokalavis om en eller flere av sakene
i årets Skriv for liv. Fortell hvorfor denne/disse sakene
engasjerer deg, og hva andre kan gjøre for å bidra.

Vi har laget forslag til innhold i leserinnlegg til hver av de fem sakene. Disse finner du nederst på siden. Her er noen generelle tips:

tips til et godt leserinnlegg

Huskeliste
Bilde

1. FORTELL OSS OM DIN AKSJON

Ta kontakt med din regionleder og fortell om
planene dine. Vi kan hjelpe til med å spre
arrangementet, eller sende deg materiell
hvis du trenger.

2. TELL OPP BREVENE

Sortér og tell brevene. Sortér solidaritetsbrev
og protestbrev hver for seg. Skriv ned hvor
mange brev dere har skrevet per sak. Da er det
lettere for oss å lage en nasjonal oversikt.

3. DEL I SOSIALE MEDIER

Ta gjerne bilder av solidaritetsbrevene og del i
sosiale medier! Bruk #W4R18 - da blir bildene synlige i den globale kampanjen.

4. SEND BREVENE

Send brevene til oss så snart som mulig. Brevene
kan sendes i en samlet konvolutt, men husk å gjøre
det tydelig hvem brevene skal til. Skill gjerne de
ulike brevbunkene med binders, strikk eller post-it-lapper.
Det er også fint for oss å vite hvilken gruppe,
skole eller klasse brevene kommer fra.

Her er adressen vår:
Amnesty International i Norge
Postboks 702 Sentrum, 0106 Oslo

5. TA BILDER

Ikke glem å ta bilder av arrangementet ditt! Del dem
gjerne med oss ved å sende dem til din regionleder.
Husk samtykke, altså at du spør de du tar bilde av
om det er greit at du fotograferer dem, og at det er i orden at du sender bildene til oss. Bruk #W4R18!

Materiell

For å få materiell tilsendt i posten, må du fylle ut bestilling i nettskjema.

Nettskjema for materiell

Nedlastbart materiell:

Aksjonsveiledning (pdf)

PowerPoint-presentasjon med bilder, film og manus.

Landbakgrunn for årets fem saker.

Plakater (pdf)