Er du Amnesty Studentråds nye leder eller nestleder?

Søndag 1. mail studentrådet velge leder og nestleder for det kommende året. Er du interessert i å stille til valg?
Publisert: 5. Apr 2022, kl. 15:10 | Sist oppdatert: 30. Apr 2022, kl. 12:37

Hva innebærer det å være leder av studentrådet?

Studentrådet er et samarbeidsorgan for alle Amnestys studentgrupper. Studentrådet består av dets leder og nestleder, i tillegg til én representant, oftest lederen, fra alle AiNs studentgrupper. Det er rundt 15 aktive studentgrupper spredt over hele landet, og sammen arbeider vi for å fremme interessen for- og kunnskap om menneskerettighetene blant studenter ved norske læresteder.

Studentsamlingens aksjon 2021
I September 2021 laget studentsamlingen en aksjon for migrantarbeidernes rettigheter i Qatar i forbindelse med Fotball-VM. Samlingen ble arrangert av studentrådets leder og nestleder Victoria og Tayiba

For at studentgruppene skal fungere så godt som mulig er det viktig at lederne har tilgang på gode nettverk hvor vi kan lære av hverandre, utveksle inspirasjon og frustrasjon, og bygge gode rutiner og strukturer som vi kan ta med tilbake til gruppene våre. Det er dette Studentrådet skal være. I tillegg til å være en ressurs for studentgruppene er studentrådet et kontaktledd mellom studentene, sekretariatet og styret i Amnesty, og vil bli rådhørt i saker som angår studenter.

Blant ansvarsområdene som tilfaller leder og nestleder i studentrådet er å arrangere to studentråd (møter m/ca.15 personer) og en studentsamling (mellom 60-90 personer). Samtlige av samlingene foregår en hel helg på Amnestys kontorer i Oslo. Studentsamlingen er åpen for alle studenter, enten man er medlem i en Amnesty-studentgruppe eller ønsker å bli det. Den foregår tidlig på høstsemesteret og er en viktig del av rekrutteringen til organisasjonen. Ikke minst er samlingen en veldig morsom helg og en minnerik opplevelse for alle involverte.

Bildet viser to personer på en scene foran et publikum

Hvem kan stille til valg som leder eller nestleder?

Dersom du ønsker å stille som leder eller nestleder i studentrådet er det en fordel med erfaring fra studentgruppen din, særlig ledererfaring. Det er imidlertid ikke noe krav om å verken ha vært eller på det nåværende tidspunkt å være leder i en studentgruppe. Du vil få støtte av en ansatt i Amensty hele veien. Det er heller ikke noe krav om å bo et bestemt sted i landet. Det meste av planleggingen foregår digitalt, og det er kun oppmøte i Oslo under samlingene.

Som leder eller nestleder i studentrådet får du en rekke muligheter. Du får anledning til å 1) bli enda bedre kjent med verdens største menneskerettighetsorganisasjon, 2) delta på møter og samlinger i andre seksjoner (land) og lære hvordan de jobber med menneskerettighetene, 3) bli kjent med andre som engasjerer seg, og 4) utvide nettverk både nasjonalt og internasjonalt.

Når er valget og hvordan stiller du til valg?

Valg vil foregå på Teams onsdag 27. april kl. 17.00. Dersom du ønsker å stille som leder- eller nestlederkandidat, så er det bare å fylle inn skjemaet nedenfor!

Dersom du har noen spørsmål om hva vervet innebærer så må du ikke nøle med å sende de til [email protected] eller til prosjektleder for ungdoms- og studentsatsningen, Maria, på [email protected]

Vi håper du tar sjansen og melder din interesse!

banner: celebrate your game, support their rights
Victoria og Tayiba i aksjon mot sportsvasking

Hilsen fra

Victoria Steen Hansen og Tayiba Haji Hassan