Debatt om sårbare flyktninger: En skeiv flyktning kom over Storskog

Amnesty inviterer til debatt om sårbare flyktninger under årets Tromsø Arctic Pride.
Publisert: 1. nov 2016, kl. 12:43 | Sist oppdatert: 21. Mai 2019, kl. 15:17
Under debatten møter du den homofile statsløse palestineren Raed Basha som flyktet fra Syria og kom over Storskog i september i fjor. Med utgangspunkt i hans historie stiller vi spørsmålet:

Hvordan er det å være sårbar flyktning og hvilke utfordringer har de i møte med norsk mottaksapparat?

Mange mennesker er på flukt fra krig og forfølgelse, og velger å søke asyl i Europa. Veien hit er blitt livsfarlig og mange blir møtt med mye motstand. Det er særlig vanskelig for de mest sårbare gruppene, som blant annet LHBT-personer. I tillegg til at de flykter for livet, så lever de fleste i konstant frykt for om noen skulle finne ut sannheten om deres seksuelle orientering. Sannheten kan føre til at de både risikerer å bli utstøtt og utsatt for vold. Hvordan kan vi ivareta deres trygghet?

Sårbare flyktninger
I debatten møter vi fagfolk, politikere og aktivister som kan mye om dette temaet. FNs høykommisær for flyktninger har identifisert hvilke flyktninger man mener er de mest sårbare i Syrias og dets naboland, og som derfor bør få komme til andre land.

Det er de alvorlig syke, torturoverlevere, enslige forsørgere, enslige mindreårige, funksjonshemmede, politisk forfulgte, statsløse palestinere, kvinner utsatt for seksuell og kjønnsbasert vold og personer som er lesbiske, homofile, biseksuelle, transpersoner (LHBT-personer).

På flukt fra de han flykter med

Den syriske flyktningen, Raed Mohamad Basha, kom til Norge via Russland i september i fjor. Han skal fortelle om sine personlige opplevelser og hvordan det var å være en LHBT-flyktning. Han fikk store problemer med de andre flyktningene på asylmottaket i Vadsø da det ble kjent at han var homofil. Dette tydeliggjør problemer som nevnte flyktningsgrupper står overfor. Bashas historie er en lykkelig en, siden han møtte et system som fungerte, men dessverre er det ikke alltid slik for mange i hans situasjon. Spørsmålet som da stilles er hvordan norske myndigheter og asylmottakene håndterer utfordringene knyttet til sårbare flyktninger?

Hør svarene under debatten torsdag 8. november kl. 19.

Debatt om sårbare flyktninger

Tvibit

Tirsdag 8. november kl. 19:00
  • Møt Raed Basha i samtale med regionleder Ole-G. Solheim, Amnesty
  • Innlegg ved Beate Ekeløve Slydal, rådgiver i Amnesty International
  • Innlegg ved Hanne Stenvaag, Støttegruppa i Tromsø

Debattdeltagere:
Anni Skogman, gruppeleder i kommunestyret for FrP.
Jarle Heitmann, formannskapsmedlem og nestleder i Tromsø Ap.
Beate Slydal, Amnesty og Hanne Stenvaag, Støttegruppa i Tromsø.

Debattleder er Susanne Demou Øvergaard, generalsekretær i Skeiv verden.

Debatten er åpen og gratis for alle.