Bruksanvisning til aktivistsidene

Denne bruksanvisningen er for Amnestys aktive medlemmer, fordi dere har tilgang til mer informasjon på de nye nettsidene enn andre har. Les her om hvordan du logger deg inn og hvordan dere selv kan legge ut arrangementer i kalenderen.
DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DEL
Publisert: 21. nov 2018, kl. 15:24 | Sist oppdatert: 28. nov 2018, kl. 11:36

De nye aktivistsidene ligger her. Fra forsiden finner du sidene enten via «engasjer deg» i topp-banneret eller «For aktivister» helt nederst på siden.

Logge inn

Hoveddelen av innholdet på de nye nettsidene er tilgjengelig for alle. Dette er fordi vi ønsker at det skal være lavterskel for alle å bruke sidene og engasjere seg i Amnesty. Vi har likevel noe informasjon og noen muligheter som kun skal være tilgjengelig for dere – de aktive medlemmene i Amnesty.

Det betyr at på noe innhold vil det i blant være en hengelås, som betyr at dere må logge dere inn for å lese all informasjonen. Det vil variere hva/hvor mye som er låst, avhengig av behov.

Hvordan logger dere inn?

Dere kan logge dere inn fra hvor dere vil på hjemmesiden ved å klikke på person-ikonet i høyre hjørnet av topp-banneret:

Eller dere kan vente til dere kommer til en låst side og logge dere inn via den:

Når du er logget inn forblir du innlogget på samme maskin til du enten velger å logge deg ut, ikke lenger er medlem eller hvis du ikke har vært inne på siden på 28 dager.

Har du glemt brukernavn eller passord?

Klikk på glemt passord og/ eller brukernavn (se den røde sirkelen over) så får du tilsendt nytt på sms eller epost. Hvis det ikke fungerer kan det være du ikke har registrert deg før. Da velger du fanen «Bli min side bruker» og registrerer deg.

Dette er det som er låst/som vi tror vil være låst på sidene (her kan det komme endringer):

Bestille fysisk materiell

Dere kan fylle ut skjema for bestilling av materiell til kampanjer og generelt Amnesty-materiell her: https://amnesty.no/for-aktivister/bestill-fysisk-materiell Dette er kun for medlemmer slik at det ikke skal misbrukes ved at folk som ikke trenger materiell bestiller det. For øyeblikket er det bare Skriv for liv materiell som ligger ute, men til neste år kommer det også mye annet dere kan bestille!

Her er knappen «Link direkte fra kortet».

Opprette arrangement

Gruppeledere kan opprette arrangement som gruppen skal ha, slik at det blir synlig i kalenderen på hjemmesiden. Vi oppfordrer dere alle til å synligjøre arrangementene deres på den måten.

Gå til https://amnesty.no/arrangementer og nederst på siden finner dere «opprett arrangement». Dere blir da tatt til en underside som forklarer hvordan dere oppretter arrangementer, og videre til et skjema som må fylles ut.

Når dere skal opprette et arrangement har dere to muligheter:

1. Dette er kortet på forsiden av kalenderen. Her lenkes det rett til Facebook/ annet nettsted om du har huket av "link direkte fra kortet"

Dere kan huke av på knappen «Link direkte fra kortet». Da vil det lenkes direkte til Facebook-arrangementet deres (eller annet nettsted med info om arrangementet som dere legger inn lenke til over) fra forsiden av kortet i kalenderen. Da trenger dere ikke fylle inn boksen «detaljer under»
  2. Dere kan ha en underside med mer informasjon om arrangementet på Amnesty.no. Da huker dere ikke av «link direkte fra kortet», men fyller inn detaljer om arrangementet i boksen under. Dere kan fortsatt legge inn lenke til Facebook-arrangement/ annen nettside med mer informasjon fra undersiden, hvis dere legger inn lenke i boksen «Lenke til arrangement»

Etter dere har fylt ut skjemaet og sendt det inn, vil regionleder motta arrangementet og godkjenne før det legges ut. Er det noen feil vil regionleder ta kontakt med gruppeleder for å få dette rettet opp i. Husk derfor å opprette arrangementet i god tid, da det kan ta litt tid før det blir publisert. Hvis du er gruppeleder, men ikke får tillatelse til å opprette arrangement kan det være du ikke er registrert som gruppeleder i våre systemer. Da må du ta kontakt med din regionleder om dette.

Hvis dere velger å ikke huke av på knappen «Link direkte fra kortet», vil det opprettes en underside om arrangementet som blir seende slik ut. Dette er nyttig hvis dere ønsker at mye informasjon skal ligge på hjemmesiden, eller hvis dere ikke har et Facebook-arrangement.

Høringer

Til tider vil vi legge ut informasjon om saker som skal diskuteres i Amnesty, og hvor vi ønsker deres innspill. Informasjon om saken og muligheten for å svare blir da publisert her: https://amnesty.no/for-aktivister/pavirke-organisasjonen Dette er kun for våre medlemmer og vil derfor ligge bak hengelås. I tillegg vil vi også publisere informasjon i forkant av de internasjonale årsmøtene (Global Assembly) og vedtakene i etterkant, som også kun er tilgjengelig for medlemmer.

Kampanjeplaner og lignende

I blant legger vi planer og strategier for kampanjene våre som vi ikke ønsker at skal være tilgjengelig for alle. Da vil vi publisere denne informasjonen bak en hengelås slik at dere som trenger informasjonen får tak i det, men slik at det ikke så lett spres videre til andre.

Oversikt over grupper

På aktivistsidene finner dere nå en oversikt over Amnesty-gruppene. Er ikke gruppen deres synlig der er det fordi dere ikke har levert samtykke for synliggjøring. Da må gruppeleder fylle ut skjemaet vedlagt og sende det til regionleder. Det må samtykkes til både visning av navn og epost-adresse for at gruppen skal kunne bli synlig på nett.

Samtykkeerklæring for å synliggjøre gruppen på nett:

Trenger du hjelp?

Har du generelle spørsmål til nettsiden eller synes de er vanskelige å bruke? Da kan du enten ta kontakt med din regionleder, eller Anne Marie Mollén som har ansvar for aktivistsidene på epost amollen@amnesty.no.

Har du problemer med å logge deg inn eller får beskjed om at det er noe galt med medlemskapet ditt? Da kan du ta kontakt med medlemservice på epost medlem@amnesty.no