Bli med å stoppe bulldoserne!

Hva får seks av Norges beste skatere til å tilbringe to uker i Kiberia i Kenya, verdens største slumområde?
Publisert: 15. Jan 2011, kl. 13:22 | Sist oppdatert: 15. Mar 2011, kl. 10:40
Svaret er Amnestys kampanjehøydepunktet som denne våren skal handle om slumbeboeres rettigheter med spesielt fokus på Kenya.

Reisen er forarbeid til kampanjehøydepunktet som Amnesty lanserer over hele Norge lørdag 26. mars.

I Kenya har de et fullpakket program som blant annet inkluderer flere møter med slumbeboere selv. Mennesker som daglig lever med mangel på bolig, sanitære forhold, helse og sikkerhet.

De usynlige 50 prosent
- Formålet med reisen er å synliggjøre slumbeboeres situasjon. Slumbeboere er en usynlig del av befolkningen, til tross for at de utgjør hele 50 prosent av innbyggerne i Nairobi, forteller kampanjeleder Randi Hagen Eriksrud.

Millioner av mennesker over hele verden bor i slumområder.
- Vi kaller det slum, folkene som bor der kaller det hjemme. De skraper sammen nok til å overleve, nok til å kunne drømme om et bedre liv. Når bulldoserne har gjort jobben sin, jevnet hjemmet fra jordas overflate, har de ingenting igjen, sier Randi Hagen Eriksrud. - Dette er et menneskerettighetsbrudd. Vi kan ikke sitte stille å se på. Vi må engasjere oss. Vi må legge press på politikerne som lar dette skje. Slumboernes rettigheter må sikres i lov og praksis, og de må få delta i beslutninger som berører dem direkte, fortsetter hun.

Vi trenger deg!
Snart braker det løs. Vi skal gjennomføre aksjoner i hele landet fra 26. mars. Og du kan selv være med på vårens høydepunkt. Meld deg på allerede nå!

Bli med på vårens kampanjehøydepunkt
Under et høydepunkt jobber alle i Amnesty og alle aktivister med én sak, og det har vist seg at dette ofte gir resultater.

Last ned aksjonsveiledning for vårens kampanje.

Kontakt din regionleder og få informasjon og opplæring i kampanjehøydepunktet:

Region Øst: [email protected]
Region Sør: [email protected]