Bli med i Amnestys Troll-patrulje

Netthetsen må ta slutt! Hjelp oss å avdekke omfanget av hatefulle ytringer mot kvinner på Twitter.
Publisert: 23. Apr 2018, kl. 13:22 | Sist oppdatert: 24. Apr 2018, kl. 15:00
Twitter er en plattform der mange kvinner opplever å bli utsatt for trusler, diskriminering og seksuell trakassering. Dette er hemmende for ytringsfriheten og bidrar til å stilne kvinners stemmer.

I 2015 introduserte Twitter «Hateful Conduct and Abuse policy» med regler mot å fremme vold eller trusler mot andre mennesker basert på kjønn, rase, seksuell orientering, religion, nasjonalitet og lignende. Brukere av Twitter kan selv rapportere misbruk av plattformen, men mange kvinner føler at denne rapporteringen ikke fungerer i praksis.

Selv om Twitter har tatt grep for å bedre problemet, mener Amnesty at de ikke har gjort nok for å forhindre trusler om vold og misbruk mot kvinner på plattformen.

Troll-patruljen trenger din hjelp

På tross av at Amnesty har bedt om mer åpenhet, velger Twitter å hemmeligholde informasjon om omfanget av trusler mot kvinner på plattformen. De vil verken dele hvor mange som har rapportert om misbruk, eller hvordan Twitter svarer på slike rapporter. Derfor har Amnesty International selv satt i gang et prosjekt for å kartlegge omfanget av problemet.

Amnestys Troll-patrulje er et prosjekt som skal analysere 500 000 tweets som har blitt sendt til kvinnelige politikere og journalister gjennom det siste året.

Ditt bidrag gjennom Troll-patruljen vil hjelpe Amnesty International med å løfte problemet og samtidig sørge for at vi kan legge press på Twitter til å ta større grep om problematikken.

Trykk her for å bli med!

Fremgangsmåte:
  • For å bli med går du inn på https://decoders.amnesty.org/projects/troll-patrol og trykker «get started».
  • Deretter logger du deg på, enten gjennom Facebook, Twitter eller egen registrering direkte på siden. Du trenger ikke selv å ha Twitter for å være med i patruljen.
  • Etter at du har logget deg på får du opp én og én Twitter-melding av gangen. Din oppgave blir å svare på om meldingen du ser inneholder problematisk eller truende språk. Du velger det som passer.
  • På høyre side kan du be om hjelp og få mer informasjon om hvordan du definerer de forskjellige meldingene. Er du usikker på om meldingen inneholder problematisk språk kan du trykke på «Problems with the task?» og velge «I am not sure it contains abuse»
  • Hver tweet blir analysert av flere personer, så det er ikke kun din vurdering som teller.
  • Det er greit å være klar over at de fleste tweetene, og alt av forklaringer er på engelsk, så du må være komfortabel med bruk av engelsk for å delta.
  • Vær oppmerksom på at du vil kunne se Twitter-meldinger med rasistisk, kjønnsdiskriminerende og homofobisk språk. Hvis du opplever dette som ubehagelig bør du stoppe arbeidet, ta en pause eller snakke med noen om det. Du kan alltid ta kontakt med oss, eller blir med i diskusjonsforumet på siden.

Gi oss tilbakemelding:
Vi vil gjerne høre hva du synes om å delta i Troll-patruljen. Din tilbakemelding vil hjelpe oss når vi skal jobbe videre mot netthets i Norge. Send oss en e-post til: [email protected]

Tusen takk for hjelpen!