Hjelp oss med å ønske den nye saudiske ambassadøren velkommen - med en påminnelse om norske verdier.

Denne aksjonsveiledningen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

I slutten av desember ankom Saudi-Arabias nye ambassadør til Norge, Amal al-Moallimi. Vi ønsker ambassadøren velkommen og håper ambassadøren vil møte oss for å diskutere hvorfor kvinneaktivister er fengslet og hva som skjer med anklager om bruk av tortur og hvilken rolle hun selv har spilt. I den forbindelse trenger vi deres hjelp!

Bakgrunn

Tidligere jobbet den nye saudiske ambassadøren Amal i den saudiske menneskerettighetskommisjonen, og besøkte bl.a. den saudiske menneskerettighetsforkjemperen Loujain al-Hathloul i fengsel i november 2018. Der fortalte Loujain om torturen hun hadde blitt utsatt for og ba Amal om hjelp. Amal gjorde ingenting. Se bl.a. en Twitter-tråd fra søsteren til Loujain her. Vi er med andre ord svært kritiske til den nye ambassadøren og forventer svar fra henne på hva hun gjorde med torturanklagene fra Loujain.

Hva skal vi gjøre:

I oktober ble Amal al-Moallimi utnevnt til Saudi-Arabias ambassadør til Norge. Nå er hun kommet til Norge for å ta fatt på jobben og vi ønsker å gi henne en velkomsthilsen med typiske norske varer, som brunost og tørrfisk, men også en påminnelse om norske verdier, som ytringsfrihet og frihet fra tortur. Vi ber derfor Amnestys aktivister om hjelp ved å bidra med broderi. Det kan være alt fra små kluter, håndduker til forkleder og puter. Ideen er inspirert fra diverse geriljabroderi, og vi tror at kombinasjonen av broderiet med en tydelig beskjed kan gi oss litt oppmerksomhet ifm ambassadørens ankomst.

Her er forslag til meldinger som kan broderes:

Tips!

Du finner mange oppskrifter på hvordan å brodere på internett - både tekst og video.

- In Norway, innocent women might be IN bars, but never BEHIND bars

- Norwegian words to learn: kos, hygge, ski, ytringsfrihet

- In Norway, we can disagree and still be free

- I like to ski and keep innocent people free

- Keep calm and free Loujain.

- Inhale. Exhale. Free innocent people from jail.

- I❤️HumanRights

- I ⛷ Freedom of speech

- Free Loujain
- Free Samar
- Free Nassima

Send broderiene dine til:

Tips!

Ta kontakt med regionleder for muligheten til å bli refundert for kostnader knyttet til broderiene. Kontaktinformasjon her: https://amnesty.no/for-aktivister/lokalgrupper

Amnesty International Norge

att. Katinka Riis Asplin

P.O Box 702 Sentrum

0106 Oslo

Vi samler alle bidragene og planlegger en overlevering til ambassadøren fredag 7. mai. Pga nye smitteverrnrestriksjoner har vi utsatt overleveringen fra mars til mai, så det er fortsatt tid til å sende inn bidragene.

Har du spørsmål, kontakt:

Bilde

Katinka Asplin