Illustrasjonsbilde.
Angelas familie ble fengslet i USA etter å ha flyktet fra Honduras. Etter fire måneder bak murene er familien endelig løslatt. Tusen takk til alle som engasjerte seg!

Angelas familie flyktet fra Honduras i 2017. Moren hennes, Britany, fryktet for for livene deres etter at kollegaene hennes ble kidnappet og drept.

Da de kom over grensen til USA, ble Angela og hennes ti år gamle bror skilt fra moren av sikkerhetsvakter. Barna så ikke moren på 57 dager. Familien ble gjenforent bak murene på Dilley Detention Center i Texas.

Mens Angela satt fengslet, var hun redd for å bli skilt fra moren sin igjen. Hun har fortsatt problemer med å sove. Moren hennes er bekymret for henne.

Fryktet å bli drept

Moren til Angela jobbet for et opposisjonsparti i Honduras. Ansatte fikk stadig trusler, og en dag forsvant to av hennes kolleger. De var blitt kidnappet, torturert og halshugget. Moren fryktet for at noe skulle skje med familien, og bestemte seg for at de måtte flykte.

Angelas familie flyktet fordi de fryktet for sitt eget liv. De hadde rett til å søke asyl. Likevel ble de fengslet.

37 familier løslatt

Familien til Angela var én av 37 familier som satt fengslet på Dilley. Amnesty har aksjonert for alle familiene, og lagt press på amerikanske myndigheter for å få dem løslatt. I desember 2018 kom den gode nyheten om at alle familiene var løslatt fra fengsel.

Nå venter Angela, hennes familie og de andre familiene på å få asylsøknadene sine vurdert.

Barn blir fortsatt fengslet - hjelp oss å stoppe det

Vårt arbeid for familiene på Dilley Family Detention Center er ferdig. Samtidig blir barn fortsatt fengslet for å flykte til USA. Derfor er det viktig at vi fortsetter vårt arbeid for dem.

Barns rett til trygghet er en sentral del del av vårt arbeid for menneskerettighetene. Med økonomiske bidrag fra vanlige mennesker som deg, arbeider vi for å gi beskyttelse til familiene som fengsles.

• Vi bidrar til å beskytte rettighetene til familiene som fengsles
    Amnesty samarbeider med ulike organisasjoner i USA, blant annet American Immigration Council og American Immigration Lawyers Association. Her bidrar vi til at familiene får juridisk bistand, samtidig som vi jobber for å stanse praksisen med fengsling av barn. Amnesty mener at fengslene, som omtales som «Family Detention Centres», må stenges permanent.
  • Vi legger press på Trump og hans administrasjon
    Ved å holde oppe det internasjonale presset mot amerikanske myndigheter kan vi kreve at familiene og barna ikke skal fengsles. De skal behandles med respekt mens de venter på å få asylsøknadene sine behandlet.
  • Vi forteller barnas historier
    Det er viktig å motvirke falske, negative historier som brukes til å rettferdiggjøre fengslingen av familiene og barna. Vi jobber med å få frem de ekte historiene til personene som har blitt utsatt for fengsling eller familieseperasjon, og vektlegger nøye bruk av kilder.
  • Vi er til stede når asylsøkerne ankommer grensen
    Samtidig som familier blir fengslet i USA, opplever flyktninger på grensen mellom Mexico og USA å bli nektet muligheten for å søke asyl. Det er en menneskerett å søke asyl, og alle har rett til å få sin søknad vurdert.

Våre etterforskere har arbeidet i flere år med å rapportere fra grensen til USA. Amnesty intervjuet blant annet 17 familier som opplevde at barna ble tatt fra dem ved bruk av tvang på grensen mot USA. 14 av disse familiene hadde ankommet USA på lovlig vis.

Rapporteringen gjør det mulig for oss å overvåke hvordan myndighetene arbeider med grensepolitikk. På den måten kan vi sikre human behandling av menneskene som er på flukt.