Arendalsuka 2016: Hvem har ansvaret for flyktningene?

Røde Kors og Amnesty inviterer til debatt om dagens flyktningsituasjon under Arendalsuka.
Publisert: 7. jul 2016, kl. 14:11 | Sist oppdatert: 21. Mar 2017, kl. 14:56
Det finnes i dag rundt 24,5 millioner mennesker på flukt fra eget hjemland. Det er mennesker som flykter fra krig, naturkatastrofer og grove menneskerettighetsbrudd.

Flyktningekonvensjonen ble vedtatt i 1951 med den hensikt å bistå stater som får uforholdsmessige mange flyktninger til sitt land. Solidaritetstanken og staters ønske om å gi beskyttelse til mennesker som fryktet for eget og familiens liv var selve grunnsteinen i konvensjonen.

I løpet av de siste årene har vi sett en alvorlig omdreining hvor den gode vilje er i ferd med å erstattes av en "race to the bottom"-politikk, og hvor Europa nå i realiteten stenger grensene for flyktninger. Argumentene som fremheves er behovet for strengere grensekontroll av økonomiske- og sikkerhetsmessige hensyn. Humanitære organisasjoner og eksperter på asyl- og flyktningefeltet hevder imidlertid at en slik grensekontroll er i strid med folkeretten og hindrer mennesker i å søke beskyttelse i Europa.

Røde Kors og Amnesty inviterer til debatt på Arendalsuka torsdag 18. august klokken 10.00 -12.00, i Arendal kino. Temaet vil være dagens flyktningsituasjon og hvilket ansvar Norge har for å gi beskyttelse til mennesker som frykter for eget liv. Les mer om arrangementet her.

Program:

10.00: Ordstyrer ønsker velkommen
v/ Stig Arild Pettersen, journalist og programleder for podcasten Du verden!
Den globale flyktningsituasjonen
v/Grete Faremo, leder for FNs kontor for prosjekttjenester (UNOPS)
Migrasjon i Europa – hvor står vi?
v/ Jan-Paul Brekke, migrasjonsforsker ved Institutt for samfunnsforskning
Beskyttelsesbehov
v/ Live Rike Fossum, seniorrådgiver UNE
Debatt

Geir Lippestad, Byråd for næring og eierskap i Oslo kommune (AP), Sveinung Rotevatn, stortingsrepresentant (V), Ingjerd Schou, stortingsrepresentant (H), Jan-Paul brekke (migrasjonsforsker ISF), Live Rike Fossum (UNE) og Grete Faremo (UNOPS) møtes til debatt:
  • Hva skjer med mennesker på flukt hvis Europa stenger grensene?
  • Er den økte grensekontrollen i Europa i tråd med folkeretten?
  • Hvilket ansvar har Norge for å gi beskyttelse til mennesker som frykter for eget liv?

Les mer om Arendalsuka her.