Feil om Amnesty og Mulla Krekar

I deler av mediedekningen om Mulla Krekar og mulig utlevering til Italia har det sett ut som om Amnesty vil kjempe for at han skal bli i Norge. Det stemmer ikke.
Publisert: 5. jul 2016, kl. 20:30 | Sist oppdatert: 23. nov 2016, kl. 13:45
Amnesty har ikke sagt at vi at kommer til jobbe mot at Najmuddin Faraj Ahmad, bedre kjent som Mulla Krekar utleveres fra Norge.

Amnesty har på generelt grunnlag ikke noe imot utlevering til Italia, men det vi tidligere har sagt, er at Mulla Krekar ikke kan utleveres til Irak, da det ville være i strid med internasjonal rett.

Dersom det blir aktuelt å utlevere ham til Italia vil vi derimot være opptatte av at han får en rettferdig behandling. Han kan ikke utleveres videre til Irak derfra.

Mulla Krekar vil med stor sannsynlighet vil bli utsatt for tortur om han returneres til Irak, og her er internasjonal rett entydig. Det måtte Amnesty og andre si fra om da man diskuterte tvangsutsendelse til Irak fra Norge. Det betyr ikke at Amnesty planlegger, eller nå vurderer om vi skal hjelpe ham å bli i Norge. Vår oppgave er å si fra til verdens myndigheter når de bryter menneskerettighetene, eller når de står i fare for å gjøre det.

Som menneskerettighetsorganisasjon kan ikke Amnesty stå og se på at et menneske, uansett hvem det er eller hva han eller hun har gjort, blir sendt fra Norge til tortur. Men i Italia er ikke tortur et problem, og derfor motsetter ikke Amnesty seg utlevering til Italia. Italia er forpliktet til å respektere internasjonal rett, og kan heller ikke utlevere ham til Irak.

Bakgrunn om saken:
For mer enn åtte år siden bekreftet Norges høyesterett myndighetenes vedtak om å utvise Mulla Krekar fra Norge av hensyn til rikets sikkerhet.

Det at Norge likevel ikke kan returnere Krekar til Irak uten å begå et alvorlig brudd på både internasjonal og norsk lov, har gang på gang skapt debatt.

- Få menneskerettsbestemmelser i internasjonal rett er så absolutte som forbudet mot tortur. Uansett situasjonen og hva man ønsker å oppnå, er det aldri lov å utsette noen for tortur, heller ikke indirekte gjennom å utlevere eller tvangsreturnere vedkommende til mulig tortur, sa generalsekretær John Peder Egenæs i 2015.

Utbredt bruk av tortur i Nord-Irak
Det er godt dokumentert at myndighetene i Nord-Irak bruker tortur både omfattende og systematisk, særlig mot mistenkte terrorister. Nordirakiske anti-terrorbestemmelser tillater til og med mishandling av anholdte i visse tilfeller. Nord-Irak bruker også fortsatt dødsstraff.

Les mer om menneskerettighetssituasjonen i Irak her