GODE NYHETER I 2016: Det nytter å slåss for rettferdighet

Det nytter å kjempe for menneskerettighetene, og din innsats spiller en viktig rolle. Så langt i 2016 har vi fått til fantastiske ting sammen. Her hjemme er den nye loven om endring av juridisk kjønn vedtatt, og vi kan se tilbake på mange viktige menneskerettighetsseire verden over. Takk til alle som har støttet arbeidet på ulike måter!
Publisert: 4. jul 2016, kl. 12:08 | Sist oppdatert: 21. jul 2016, kl. 10:50
Norge: John Jeanette får være kvinne i passet
Mandag 6. juni var en historisk dag for Norge. Stortingen vedtok at det skal bli enkelt å endre juridisk kjønn, og setter dermed strek for flere tiår med systematiske brudd på transpersoners rettigheter. Amnesty-aktivister over hele verden skrev brev for John Jeanette i Amnestys brevkampanje "Skriv for liv" i 2014. Les og se film om John Jeanettes historie her.

Aserbajdsjan: Journalist og menneskerettighetsforsvarere løslatt
Khadija Ismayilova, en anerkjent og prisvinnende journalist, ble fengslet i desember 2014 og dømt til syv og et halvt års ubetinget fengsel for å ha publisert flere artikler som avslørte menneskerettighetsbrudd og korrupsjon blant myndighetene i Aserbajdsjan. Khadija ble løslatt rett før sin 40-årsdag (se bildet øverst), og vi feiret med å feie gatene i Oslo.

De aserbajdsjanske menneskerettighetsforkjemperne og tidligere samvittighetsfangene Leyla og Arif Yunus fikk omsider utreisetillatelse for å komme seg ut av landet og få medisinsk hjelp, etter å ha vært fengslet for sitt menneskerettighetsarbeid. Den 19. april ankom de Nederland og kunne bli gjenforent med datteren Dinara. Du kan se videoen av gjenforeningen her.

Mexico: Yecenia ble voldtatt og torturert, er nå løslatt
Yecenia Armenta, som ble voldtatt av politiet og torturert til falsk tilståelse, ble løslatt og frikjent i begynnelsen av juni. Yecenia sier: «Jeg vil gi en spesiell takk til alle som har stått ved min side. Uten deres støtte ville dette vært umulig. Jeg vil takke dere for at dere fortsatt kjemper, for at dere ikke slutter å kjempe for andre. Det er et flott arbeid. Noen ganger tar det lang tid, men man oppnår rettferdighet».

Over 40.000 nordmenn signerte aksjonen for Yecenia.

Myanmar: Frihet for over hundre samvittighetsfanger
Etter Aung San Suu Kyi’s parti kom til makten i Myanmar, har over hundre samvittighetsfanger blitt løslatt. Disse omfatter den burmesiske studentunion-lederen Phyoe Phyoe Aung, ektemannen hennes og en rekke andre studentaktivister og samvittighetsfanger som Amnesty har engasjert seg for.

Amnesty krever at burmesiske myndigheter holder sitt løfte om å løslate alle samvittighetsfanger, og stanser de omfattende menneskerettighetsbruddene som fortsatt begås i Myanmar.

Bahrain: Zainab og sønnen er løslatt
Zainab al-Khawaja og hennes halvannet år gamle sønn, er løslatt fra fengsel på humanitært grunnlag. Zainab ble dømt til fengsel i Bahrain for å ha revet i stykker et bilde av kongen.

Egypt: Endelig løslatelse av Mahmoud
Den 25. mars ble den egyptiske samvittighetsfangen Mahmoud Mohamed Ahmed Hussein endelig løslatt mot kausjon. Tidligere i år, i februar, overleverte Amnesty 16.651 underskrifter til Egypts ambassadør i Norge i protest mot fengslingen og torturen Mahmoud har gjennomgått.

Burkina Faso: Viktig seier for barns rettigheter
I Burkina Faso blir en av tre jenter tvangsgiftet før fylte 18 år. Over 36.000 nordmenn signerte i protest mot at 13 år gamle "Maria" skulle giftes bort til en 70 år gammel mann, med krav om at myndighetene må stoppe tvangs- og barneekteskap i landet. "Maria" bor nå hjemme hos familien sin, og justisdepartementet i Burkina Faso har erklært i en pressemelding at de skal gjennomgå lovgivningen for barne- og tvangsekteskap og planlegger å heve lovlig giftealder for jenter til 18 år.

Tyrkia: Løslatelse og familiegjenforening
Akademikerne Muzaffer Kaya, Esra Mungan, Kıvanç Ersoy og Meral Camcı ble løslatt fra internering den 22. april. De fire hadde signert en fredsapell, og var siktet for "terrorist"-propaganda.

Den syriske flyktningen Fadi Mansour ble omsider gjenforent med sin familie i Melbourne i Australia den 11. juni. Da hadde han vært holdt i Adana Removal Centre i det sørøstlige Tyrkia siden 23. mars, etter at han først var blitt anholdt på Atatürk-flyplassen i Istanbul og holdt der under umenneskelige forhold og på vilkårlig grunnlag i over ett år.

Kina: Flere løslatelser
Svenske Peter Dahlin som har vært fengslet siden 3. januar, under mistanke om å "sette statssikkerheten i fare", har blitt løslatt og sendt hjem til Sverige. Kjæresten hans har også blitt løslatt, og blir i Kina.

Den kinesiske journalisten Jia Jia forsvant da han var på flyplassen i Beijing. Vennene hans fryktet at forsvinningen hadde å gjøre med en artikkel hvor han oppfordret president President Xi Jinping til å gå av. Jia Jia har nå kommet til rette igjen.

Den prominente menneskerettighetsadvokaten Zhang Kai, 37, ble løslatt i mars og kunne returnere til sin familie etter å ha vært fengslet av myndighetene i sju måneder.

To av fem kinesiske forkjempere for arbeidstakeres rettigheter er løslatt. Amnesty kjemper videre for de tre andre.

I desember i fjor ble sju kinesiske aktivister fengslet da de samlet seg utenfor bygningen der rettssaken mot den kjente menneskerettighetsadvokaten Pu Zhiqiang fant sted. Flere hundre andre var også samlet utenfor bygningen for fredelig å vise sin støtte til Zhiqiang. Alle sju ble løslatt i januar i år.

Iran: Frihet for satirisk tegner
Samvittighetsfangen, aktivisten og tegneren Atena Farghadani ble endelig løslatt i mai, etter å ha vært fengslet siden januar 2015. Atena hadde blant annet laget satiriske tegninger av rettsaker mot politiske fanger og vært kritisk til en ny lov. I fengsel ble hun blant annet tvunget til å gjennomgå graviditets- og jomfrutester. Jomfrutesting er et alvorlig brudd på internasjonal rett, og må ses på som et ledd i å ydmyke, straffe og trakassere henne fordi hun våget å kritisere myndighetene.

Sudan: Åtte studenter satt fri
Åtte studenter som ble arrestert på kontoret til menneskerettighetsadvokaten Nabil Adib den 5. mai, ble løslatt 19. og 21. juni.

El Salvador: María Theresa løslatt
I El Salvador ble María Theresa dømt til 40 års fengsel for mord etter en spontanabort. I mai i år ble hun løslatt! "Løslatelsen av María Theresa er nok et skritt mot rettferdighet i et land hvor kvinner blir behandlet som annenrangs borgere", sier Erika Guevara-Rosas, Amerika-direktør i Amnesty International. Det er en stor seier for menneskerettighetene.

Russland: Fri fra tvungen psykiatrisk behandling
Aktivisten Dmitry Vorobyovsky, som ble innlagt på psykiatrisk sykehus og underlagt ufrivillig psykiatrisk behandling, ble løslatt 12. mai.

Tunisia: Matematikklærer løslatt
Mattelæreren Abdelfattah Sai ble arrestert av tunisisk antiterror-politi den 7. juli 2015 for å ha postet en video om angrepet på et hotell i byen Sousse på sin Facebook-side. Abdelfattah ble dømt til ett års fengsel for å "bevisst kringkaste falske nyheter". Han er nå løslatt.

Honduras: Menneskerettighetsaktivist hjemvendt
Den mexikanske menneskerettsaktivisten Gustavo Castro kunne omsider forlate Honduras den 1. april i år. Som det eneste vitne til drapet på en honduransk miljøaktivist var hans liv i stor fare, men istedenfor å sørge for nødvendig beskyttelse, tvang de honduranske myndighetene ham til å stille opp i ulike departementer og rettsbygninger igjen og igjen for å fortelle sin historie. Han sier selv at mordet på hans honduranske kollega var lett å forutse. Han beskriver henne som det foreløpig siste offeret i et land som ikke løfter en finger for å forsvare de som våger å konfrontere dem med makt. Castro lever foreløpig på skjult adresse, men takker alle som har bidratt til løslatelsen.

Qatar: Poet og samvittighetsfange løslatt
Poeten Mohammed al-Ajami ble fengslet for å ha skrevet et dikt som "fornærmet Emiratene". Han er nå løslatt, og takker alle organisasjoner, deriblant Amnesty, som har kjempet på hans vegne.

Angola: Frihet for menneskerettighetsforkjemper
Menneskerettighetsforkjemperen José Marcos Mavungo er løslatt, og er nå sammen med familien sin.

USA: Løslatt etter 44 år
I februar ble Albert Woodfox løslatt - 44 år etter at han først ble plassert i isolat i USA. Flere enn 240.000 mennesker fra verden over krevde hans løslatelse og sendte ham støttemeldinger under årets Skriv for liv. Albert har tilbrakt mer enn 40 år bak lås og slå alene i en liten celle med lite naturlig lys, 23 timer i døgnet. Han ble dømt i 1973 for drapet på en fengselsvakt, men det var ingen fysiske bevis som knyttet ham til drapet. Under fengselsoppholdet ønsket Albert å takke alle som deltok i Skriv for liv: "Meldingene deres fra utenfor fengselsmurene har blitt en enorm kilde til styrke for meg. Jeg vil gjerne takke alle medlemmer i Amnesty International og deres støttespillere for det fantastiske arbeidet de gjør på våre vegne".

Mange av disse sakene hadde ikke endt like godt uten engasjement fra Amnesty International. Tusen takk til alle dere som signerer nettaksjoner, skriver brev og bruker SMS til å skape endring, eller som støtter arbeidet vårt økonomisk. Uten dere ville ikke dette arbeidet vært mulig.