Foreslå din egen kandidat: Amnestys menneskerettspris for Troms 2016

Amnesty International region Nord ønsker å honorere innsatsen som gjøres lokalt for menneskerettighetene og oppfordrer folk om å sende inn forslag på verdige kandidater til Amnestys menneskerettspris for Troms.
Publisert: 2. des 2015, kl. 14:06 | Sist oppdatert: 8. des 2015, kl. 11:48
I Troms bor det mange engasjerte mennesker og vi ønsker å hedre den eller de som har gjort en ekstraordinær innsats for menneskerettighetene, være seg lokalt eller internasjonalt.

- Vi synes det er viktig å løfte frem de gode forbildene som finnes i vårt lokalmiljø og gi dem en påskjønnelse, sier Hildur Knutsen Kamsare, mangeårig Amnestymedlem og juryleder.

Nominasjonskomiteen ønsker å gå bredt ut og oppfordrer befolkningen i Troms om å komme med begrunnede forslag til verdige priskandidater. Mange i regionen har hatt høy profil og nådd langt ut med sin kamp for menneskerettigheter, men nominasjonskomiteen ønsker også å bli kjent med dem som jobber i det stille for bedre beskyttelse og rettigheter for utsatte grupper eller enkeltpersoner.

Tidligere vinnere av den prisen er tidligere leder for krisesenteret i Tromsø Evelyn Bentzen (2009), mottaksleder Howard Cameron Davis ved Sjøvegan statlige asylmottak (2011) og journalist Kristine Østvold

Prisvinneren vil bli offentliggjort på et Amnestyarrangement våren 2016. Prisen er et kunstverk av Else-Maj Johansson.

Kandidatene
  • må være bosatt i Troms fylke
  • har utmerket seg i menneskerettighetsspørsmål, enten ved journalistisk eller kunstnerisk arbeid eller ved operativt menneskerettighetssarbeid
  • har evnet å sette menneskerettighetsspørsmål på dagsorden​​
Prisvinneren har utmerket seg med at arbeidet har nådd bredt ut i samfunnet på en engasjerende, grundig og etterrettelig måte.

Send forslag på prisvinnerkandidat med en kort begrunnelse til [email protected]

Frist for forslag til kandidater for Menneskerettsprisen er søndag 24. januar 2016.

Medlemmer av årets nominasjonskomite som deler ut Amnestys menneskerettspris for Troms er: Leder for Tromsdalen Kulturhus, Bente Reibo, juryleder Hildur K. Knutsen, regionleder Ole-G. Solheim, Gro Herefoss Davidsen og Gerd Stamsø Munch.