Aktivistportalen
1.mai er arbeidernes dag og den markeres vanligvis over hele landet med markeringer, taler og tog. Vi har vært igjennom et vanskelig og annerledes år på grunn av koronaviruset, og 1. mai-markering bærer også preg av det. Vi håper likevel du vil være med å markere dagen med et alternativt opplegg.

Denne aksjonsveiledningen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

Endelig kan vi få en menneskerettighetslov for næringslivet i Norge!

Fredag 9. april 2021 la Regjeringen frem sitt forslag til det de kaller en Åpenhetshetslov for næringslivet. I tråd med det Amnesty kaller en menneskerettighetslov og som vi arbeider for, er dette nettopp en lov som vil pålegge bedrifter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å kartlegge og vurdere risikoen for å bryte grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Amnesty har jobbet med ansvarlig næringsliv og for bindende standarder i en årrekke, og vi er svært glade for loven som Regjeringen har lagt frem.

Sammenlignet med lignende lover i andre land, så vil den norske loven være helt i front i Europa.

Vi skulle gjerne sett at loven fra første stund, og ikke først på sikt, skulle gjelde alle selskaper, ikke bare de store og mellomstore. Det er ikke størrelsen på selskapet som avgjør hvor stor risiko man har for å bryte menneskerettighetene, men hvor i verden og innenfor hvilken næringssektor de opererer. Det skal vi lobbyere for.

Men, det viktigste nå er at Stortinget faktisk vedtar loven!

Derfor er det viktig at vi fortsetter å vise de folkevalgte at dette er et tema som opptar mennesker over hele landet. Bli med du også!

En menneskerettighetslov for næringslivet - i solidaritet med arbeidstakere over hele verden

Under årets 1. mai-markering ønsker Amnesty International å rette fokuset mot behovet for en menneskerettighetslov for næringslivet og hvor viktig det er at regjeringens forslag til Åpenhetslov blir vedtatt av Stortinget.

Konsekvensene av COVID-19 pandemien har understreket betydningen av å innføre en menneskerettighetslov for næringslivet.

Pandemien har hatt klare negative innvirkninger på menneskerettigheter, arbeidsforhold og faglige rettigheter, miljø og korrupsjon. Risikoen for at norsk næringsliv kan bli knyttet til – eller medvirke til – krenkelser på disse områdene har økt dramatisk med koronakrisen, og vil ikke minst kunne representere en stor risiko post-korona når alt skal opp og gå igjen så raskt som mulig. Da må det ikke tas noen snarveier på bekostning av menneskerettighetene.

Koronaviruset har ført til dramatiske konsekvenser for norsk næringsliv og norske arbeidstakere, og i likhet med andre land står vårt samfunn overfor enorme utfordringer. Vi er i en tid der vår solidaritet blir satt på prøve og hvor vi må vise at denne prøven skal vi bestå!

Hva skjer der du bor?

De fleste 1. mai togene vil arrangeres med digitale alternativer. Sjekk hva som skjer der du bor, for eksempel ved å høre med Landsorganisasjonen i Norge (LO) lokalt, eller en annen lokal fagforening.

Husk uansett at det er viktig å følge med på offentlige råd og informasjon angående avholdelse av årets 1. mai-arrangementer.

Bor du i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø eller Stavanger?

Informasjon om hva som skjer i de ulike regionene kommer.

Forslag til aktiviteter:

Skriv leserinnlegg

Synlighet i lokale medier i forkant av 1.mai vil hjelpe oss med å nå frem med budskapet vårt. Under finner du noen punkter som kan brukes til å utforme et leserinnlegg. Hovedbudskapet i leserinnlegget kan være at Regjeringen har lagt frem et lovforslag til en menneskerettighetslov for næringslivet som er veldig bra og som vil gjøre en forskjell. Vi håper at Stortinget nå vil vedta loven.

I filen under finner du punkter du kan bruke som inspirasjon til et leserinnlegg om dette temaet.

Forslag til punkter til leserinnlegg

I verktøykassa for grupper finner du flere punkter til hvordan du kan skrive leserinnlegg og hvordan du kan gå fram for å få det på trykk i din lokalavis.

Hold appell

Har du lyst til å holde appell om hvorfor det er viktig at Stortinget vedtar regjeringens forslag til Åpenhetslov? Vi trenger å bli hørt over hele landet! Ta kontakt med 1.mai-komiteen der du bor for å høre om du kan holde appell. Husk å informere om at du representerer Amnesty, og at temaet for appellen er en menneskerettighetslov for næringslivet.

Dersom du bor i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger eller Tromsø bør du koordinere forespørselen med regionlederen din først.

Vær synlig i sosiale medier

Under finner du materiale som kan deles på sosiale medier for å vise at du ønsker en menneskerettighetslov for næringslivet.

Bildet viser tre bilder med grafikk og tekst til støtte for en menneskerettighetslov for næringslivet
Trykk på bildet for å laste ned en animert video du kan dele i sosiale medier.

Bildet viser en jublende dame med hendene i været og tekst til støtte for en menneskerettighetslov for næringslivet
Du kan også dele dette bildet for å vise at du er heier på regjeringens lovforslag!

Forslag til tekst du kan legge ut sammen med illustrasjonene:

• På årets 1. mai mener jeg/vi det er grunn til å rope hurra! Ny menneskerettighetslov for næringslivet vil forebygge menneskerettighetsbrudd. Dette er et viktig skritt for et mer ansvarlig næringsliv. 💛 ... også håper vi loven vil gjelde for ALLE selskaper, ikke bare de store.
  • På årets 1. mai vil jeg/vi gi litt ros til regjeringen for Åpenhetsloven som ble lagt frem i april! Denne loven pålegger selskaper å kartlegge og forebygge risikoen for å bryte menneskerettighetene, og vil gi oppreisning til de som får sine rettigheter krenket. Dette vil gjøre en forskjell! Vi håper at loven skal gjelde alle selskaper, ikke bare de store. Amnesty, sammen med flere, har arbeidet for at Norge skal innføre en slik menneskerettighetslov i flere år. Med denne loven er Norge helt i front internasjonalt.

Har du forslag til andre, kreative måter vi kan markere 1. mai på i år, så vil vi gjerne høre fra deg. Ta kontakt med din regionleder.