Bilde
AKSJON: SAUDI-ARABIA

Mor fengslet for å stå opp for kvinners frihet

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk for din signatur!

Tusenvis av signaturer fra hele verden ble overlevert G20-statslederne i forbindelse med toppmøtet i Saudi-Arabia.

Vi gir ikke opp kampen og vil fortsette å jobbe for Samar og andre menneskerettighesforkjempere som er urettmessig fengslet i Saudi-Arabia.

Du kan fremdeles signere vår aksjon rettet mot saudiske myndigheter her.

Samar arbeider for at barna hennes ikke skal vokse opp i et land hvor menn har total makt over kvinner. For dette ble hun fengslet. Krev at hun løslates nå!
Publisert: 23. sep 2020, kl. 14:39 | Sist oppdatert: 8. Jan 2021, kl. 15:09

I Saudi-Arabia lever kvinner under et vergesystem. Det betyr at faren eller ektemannen bestemmer over livene deres - fra vugge til grav.

Dette er én av hjertesakene til Samar Badawi, som arbeider for kvinners rettigheter. Myndighetene har svart med å kaste henne i fengsel.

Samar har blitt utsatt for seksuell vold i fengselet. Det haster å få henne løslatt.

Akkurat nå har vi en unik mulighet til å hjelpe Samar:

I november 2020 møtes lederne for verdens mektigste land i et toppmøte i Saudi-Arabia. Signer aksjonen og krev at verdenslederne legger press på saudiske myndigheter for å løslate Samar og andre fredelige aktivister  som sitter fengslet.

Signaturene sendes til Angela Merkel, Emmanuel Macron, Boris Johnson og resten av G20-statslederne.

Flyktet fra sin voldelige far

Engasjementet til Samar begynte i ung alder, da hun flyktet fra sin voldelige far. Dette var starten på en årelang kamp for å løsrive seg fra farens makt over henne, grunnet vergesystemet i Saudi-Arabia.

Bilde av Michelle Obama, Samar Badawi og Hillary Clinton
Samar Badawi sammen med Michelle Obama og Hillary Clinton. Her mottok hun The International Women of Courage Award. Foto: JEWEL SAMAD/AFP/Getty Images

I 2010 anmeldte hun faren fordi han nektet henne retten til å gifte seg med den hun ville. Mottrekket fra faren var å anmelde henne for ulydighet mot vergen, nemlig ham selv. Retten hørte på faren og satte Samar i fengsel. Hun slapp ut etter sju måneder og en voldsom innsats fra sin advokat, Waleed Abu al-Khair – som hun giftet seg med, men først etter at faren ble fradømt vergeansvaret for henne.

Samar fortsatte kampen mot vergesystemet, og for retten til å kjøre bil, stemme og stille til valg. I 2012 ble hun tildelt prisen for å være blant verdens modigste kvinner, The International Women of Courage Award, fra utenriksdepartementet i USA.

Forfulgt av myndighetene

Saudiske myndigheter har forfulgt Samar i årevis. Fra 2014 har hun ikke kunnet reise ut av landet, og i 2016 ble hun arrestert og forhørt gjentatte ganger.

I juli 2018 ble hun igjen arrestert for å ha brukt sin ytringsfrihet. Samar er ikke dømt, men har nå sittet i fengsel i godt over to år. Hun har blitt utsatt for tortur og seksuell trakassering under avhør.

Samar er søsteren til Raif Badawi, den saudiske bloggeren som ble dømt til 10 år i fengsel og 1000 piskeslag for å opprette en nettside for debatt.

Unik mulighet til å påvirke

I 2020 leder Saudi-Arabia G20, en gruppe bestående av verdens største økonomier. G20-presidentskapet er et avgjørende øyeblikk for saudiske myndigheter til å vise seg frem for resten av verden og blir sett på som en viktig del av deres image-bygging.

Saudiske myndigheter bruker millionbeløp på å hvitvaske imaget sitt og å dekke over menneskerettighetsbrudd. Dette er øyeblikket for å fortelle sannheten og kreve endring!

Vi henvender oss derfor direkte mot ledere fra G20 og oppfordrer dem til å be saudiarabiske myndigheter om øyeblikkelig å løslate Samar og de andre fredelige menneskerettighetsforkjemperne.

Signer aksjonen nå og still deg bak Amnestys krav:

• Statsledere fra G20-land må bruke sin makt og innflytelse til å sikre at saudiske myndigheter løslater Samar.

• Alle anklager mot Samar og andre menneskerettighetsforkjempere som sitter fengslet må droppes.

Oppdateringer

Aksjonen avsluttes

Aksjonen er nå stengt for signering.

Tusen takk til alle som engasjerte seg for Samar og de andre kvinneaktivistene i forbindelse med G20-toppmøte i Saudi-Arabia. Sammen rettet vi verdens blikk mot uretten som skjer i landet.

Amnesty fortsetter sitt arbeid for å sikre respekt for menneskerettighetene i Saudi-Arabia.

Vil du bidra? Du kan fremdeles signere vår aksjon rettet mot saudiske myndigheter her.

Loujain kan dø i fengselet

I tillegg til Samar Badawi sitter flere kvinnelige menneskerettighetsforkjempere fengslet i Saudi-Arabia. Loujain al-Hathoul er en av disse. Hun stod opp for kvinners rettigheter i Saudi-Arabia og ble dermed fengslet av saudiske myndigheter.

I snart 4 uker har Loujain sultestreiket. Etter mer enn to års tortur og isolasjon vil hun ha friheten tilbake eller dø.

Familien har ikke hørt fra henne siden 26. oktober og frykter for livet hennes dersom sultestreiken vedvarer. De krever rettferdighet – Loujain må komme hjem igjen!

Nå kan du hjelpe! Ved å signere aksjonen kan du være med og legge press på verdens mektigste land. De må bruke sin makt og innflytelse til å sikre at saudiske myndigheter løslater Loujain, Samar og andre menneskerettighetsforkjempere.

Målrettet svertekampanje mot kvinnelige aktivister

Samars sak er bare ett eksempel på saudiske myndigheters forfølgelse av kvinnelige aktivister.  For selv om kvinner har fått noen flere rettigheter de siste året, er det ikke trygt å stå opp for kvinners frihet.

Samtidig som saudiske myndigheter annonserer større friheter for kvinner i Saudi-Arabia sitter flere av kvinnene  som kjempet for sine rettigheter fortsatt fengslet. Etter flere år med mishandling i fengsel er beskjeden fra saudiske myndigheter tydelig: det er livsfarlig å kreve endring i Saudi-Arabia.

Til sammen har minst 11 kvinneaktivister blitt arrestert siden 15. mai 2018. Med hjelp fra flere statsvennlige medier har saudiske myndigheter startet en svertekampanje mot de fengslede aktivistene og stemplet dem som forrædere. De er blant annet anklaget for "mistenkelig kontakt med utenlandske enheter". I november 2018 kom Amnesty med en rapport om at flere av de fengslede kvinneaktivistene hadde blitt utsatt for tortur og seksuelle overgrep i fengsel. Flere av kvinnene skal ha blitt pisket, kledd nakne, utsatt for elektrosjokk og truet.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har enhver rett til menings- og ytringsfrihet (artikkel 19), samt rett til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).

Enhver har rett til å beskyttes mot vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisning (artikkel 9).

Enhver har også rett til å beskyttes mot tortur eller annen grusom, umenneskelig behandling eller straff (artikkel 15).

Enhver har rett til å være like for loven, og til samme beskyttelse av loven uten diskriminering (...) (artikkel 7).

Land
Saudi-Arabia

I et forsøk på å modernisere økonomien og tiltrekke seg internasjonale investorer har Saudi-Arabia lansert en storslått PR-strategi for å bedre imaget sitt. I tråd med denne planen har kongeriket regelmessig kommet med kunngjøringer om store økonomiske og sosiale reformer, blant annet å oppheve kjøreforbudet for kvinner, fjerne noen bestemmelser i det mannlige vergesystemet, delvis oppheve dødsstraff for mindreårige, avslutte bruken av pisking som avstraffelse og fjerne kjønnsbaserte segregeringsregler i deler av det offentlige rom.

Parallelt med disse endringene har grunnleggende menneskerettigheter, som ytrings- forsamlings- og organisasjonsfrihet blitt ytterligere strammet inn og alle som tar til orde for menneskerettigheter blir straffeforfulgt.

Les mer om Saudi-Arabia her.

Your Excellency,

We are writing to raise our serious concerns related to the human rights situation in Saudi Arabia and to urge your government to take action in support of Saudi Arabia’s human rights defenders ahead of the G20 Leaders’ Summit under Saudi Arabia’s presidency this November.

Amnesty International has documented that, under the leadership of King Salman and Crown Prince Mohamed bin Salman (MBS), human rights defenders and other activists have been persecuted, silenced, detained, tortured and handed lengthy prison sentences for demanding reforms and advocating for peaceful change.

While Saudi Arabian authorities point to women’s rights reforms such as lifting the driving ban on women in June 2018, several women activists who led the demand for the change have been arbitrarily detained since May 2018. Several of them endured torture, sexual abuse and other forms of ill-treatment. Some of the women were temporarily and provisionally released but continue to face trial and remain at risk of being sentenced to prison terms. However, Samar Badawi as well as Loujain al-Hathloul, Nassima al-Sada, and two other women’s rights activists remain locked up in prison, simply for demanding equality in the Kingdom.

These brave women activists must be immediately and unconditionally released so they can continue their peaceful human rights work towards a better future for their country and people.

We urge G20 states to use their leverage at the G20 meetings, privately and publicly, to:

• Call on the Saudi Arabian authorities to immediately and unconditionally release all women human rights defenders in detention before the G20 Leaders’ Summit on 21-22 November.

We strongly believe that G20 states have a responsibility to stand with Saudi Arabian human rights defenders. This is a rare chance for the international community to come together and effect change in Saudi Arabia. It should be well utilized to inspire a brighter future for its people.

Kind regards,