Bilde
AKSJON: USA

Krev rettferdighet for George Floyd

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som som signerte aksjonen!

Vi trenger deg. Sammen står vi opp for en verden fri for diskriminering.

Støtt arbeidet her

George Floyd er én av mange afrikansk-amerikanere som mistet livet sitt etter å ha blitt utsatt for overdreven politivold. Krev rettferdighet for ham nå!
Publisert: 2. jun 2020, kl. 09:01 | Sist oppdatert: 24. Mar 2021, kl. 16:37

"Vær så snill. Jeg får ikke puste. Jeg kommer til å dø".

Det var George Floyd (46) sine siste ord til politimannen som presset kneet sitt mot halsen hans i over åtte minutter mens Floyd lå bakbundet med håndjern.

Da politimannen løsnet grepet lå George Floyd livløs på bakken. Han ble fraktet til sykehuset der han ble konstatert død. Tre andre politimenn var vitne til hendelsen og grep ikke inn.

George Floyd er den siste i en lang rekke afrikansk-amerikanere som har blitt drept på grunn av overdreven politivold.

Ingen skal måtte frykte å bli drept bare på grunn av hudfargen sin - signer aksjonen og krev rettferdighet for George Floyd nå!

Hvorfor skjedde dette?

George Floyd var ubevæpnet. En butikkansatt hadde ringt politiet med mistanke om at George hadde betalt med en falsk seddel. Politiet arresterte George Floyd, la ham i bakken og satte på ham håndjern. Videoer som er offentliggjort viser at politiet bruker overdreven og dødelig vold mot den afrikansk-amerikanske mannen. Selv om han trygler for sitt liv, blir det dødelige grepet politimannen har på ham ikke løsnet før det er for sent.

Hendelsen har skapt store demonstrasjoner over hele USA. Flere steder blir demonstrantene møtt med overdreven vold fra politiet.

Dødsfallet til George Floyd er dessverre ikke enestående. Bare i 2019 var politiet involvert i dødsfallene til 1000 personer.

I mars i år ble den 26 år gamle kvinnen Breonna Taylor skutt og drept av politiet i sin egen leilighet der hun bare minutter tidligere hadde ligget og sovet.

Rettferdighet for George Floyd

Politimennene som var involvert i drapet på George mistet umiddelbart jobbene sine, og den ene politimannen er siktet for grov kroppsskade med døden til følge.

Nå krever familien til George Floyd - og store deler av det amerikanske og internasjonale samfunnet - at alle de involverte må stilles til ansvar. George Floyd ville fortsatt vært i live om ikke politiet hadde brukt overdreven og ulovlig vold mot ham.

Amerikanske myndigheter må sikre at dette ikke skjer igjen.

Amnesty krever at:

• De ansvarlige for dødsfallet til George Floyd blir stilt til ansvar.
  • Amerikanske myndigheter sørger for at politiets overdrevne og ulovlige voldsbruk, som i særlig grad rammer etniske minoriteter, opphører.
  • Amerikanske myndigheter tydelig fordømmer all ulovlig maktbruk fra politiet og sikrer at det ikke eksisterer straffefrihet for slike hendelser.

Hva skjer med din signatur?

Signaturene sendes til USAs justisminister William Barr med kopi til USAs ambassadør i Norge. Hver signatur viser at vi er mange som står i solidaritet med George Floyd og hans familie.

Oppdateringer:

Aksjonen er avsluttet

Vi har nå avsluttet denne aksjonen, men vil fortsette vårt arbeid for en verden fri for diskriminering.

Tusen takk til alle som signerte aksjonen!

200.000 signaturer - tusen takk!

I dag har vi hatt et møte med den amerikanske ambassaden i Oslo og overlevert 200.000 signaturer.

Samfubbsdebatant Iselin Shumba og Amnesty-aktivist Jean-Marc Tshona var med på overleveringen sammen med Amnestys generalsekretær John Peder Egenæs.

Se filmen fra overleveringen her:

Tusen takk til alle dere som har signert aksjonen!

Ny utvikling i saken og oppdaterte krav

Politimannen som presset kneet sitt mot halsen til George, Derek Chauvin, er nå siktet for forsettlig drap. Det er også bekreftet at det er tatt ut tiltale om medvirkning til forsettlig drap mot de tre andre politimennene som deltok i arrestasjonen. Ifølge Reuters skal det være utstedt en arrestordre for de tre betjentene.

Guvernøren i Minnesota har nå overført granskingen av saken til den øverste statsadvokaten i Minnesota, fordi han mener at innbyggerne ikke vil ha tillit til de lokale myndighetene i Minneapolis. Dette oppfyller lang på vei vårt opprinnelige krav om at de ansvarlige for dødsfallet til George Floyd blir stilt til ansvar i en uavhengig rettsprosess. Vi har derfor oppdatert kravet vårt i trå med den nye utviklingen i saken.

Ettersom de fleste av kravene våre dreier seg om behov for politireform og tiltak mot straffefrihet, har vi i samarbeid med våre kollegaer i USA endret mottakeren for signaturene fra Guvernøren i Minnesota til USAs justisminister William Barr.

Tusen hjertelig takk til alle som har signert aksjonen!

Amnesty Norge har aldri før fått så mange signaturer på en enkeltstående aksjon og vi er overveldet av det enorme engasjementet. Vi er i kontakt med våre kollegaer i USA og kommer tilbake til når og hvordan signaturene skal overleveres.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har ethvert menneske de samme rettighetene uten forskjell på grunnen av rase, farge, kjønn (...) (artikkel2)

Enhver har rett til liv frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3) og alle er like for loven og har uten diskriminering rett til samme beskyttelse av loven (...) (artikkel 7)

Land
USA

Overdreven politivold er et stort problem i mange amerikanske delstater. Polititjeneste-personer er ofte dårlig utdannet og har aldri lært å håndtere stressituasjoner på en annen måte enn med vold. Terskelen for å bruke skytevåpen eller annen dødelig makt er lav, og straffefrihet for politibetjenter som bruker ulovlig vold er regelen heller enn unntaket.

Fordommer mot mennesker med afrikansk-amerikansk bakgrunn fører til at denne gruppen er sterkt overrepresentert blant ofrene for politivold i USA.

Hjelp oss å samle underskrifter!

Attorney General William Barr
950 Pennsylvania Ave NW
Washington, DC USA 20530

Dear Attorney General William Barr,

I am shocked to learn about the killing of George Floyd, a 46-year-old black man, following an attempted arrest that turned deadly with police in Minneapolis, Minnesota on 25 May 2020. The actions taken by the police officers involved in this tragedy are unconscionable and reflect a wider pattern of excessive use of force against ethnic and racial minorities in the USA.

I call on you to ensure that those responsible for his killing do not enjoy impunity and that George’s family receives justice.

The use of unnecessary, excessive, or otherwise unlawful force by the police in the USA, especially against racial and ethnic minorities, is deeply disturbing and must stop immediately. I urge you to take all necessary actions to send a clear message that the unlawful use of force by the police is unacceptable and will not be tolerated anymore. No one should fear for their lives, and the state must provide accountability when a person is arbitrarily deprived of their rights, let alone their right to life.

George Floyd should be alive today.

Sincerely,