Bilde
AKSJON: Ecuador

Hjelp dem å beskytte regnskogen

Signer aksjonen

Signer aksjonen og krev at myndighetene beskytter urbefolkningen i Amazonas.Se brevet vi sender

19 907 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
De gjør alt for å beskytte regnskogen. For dette blir de angrepet og drapstruet. Signer aksjonen og krev at myndighetene beskytter urbefolkningen i Amazonas!
Publisert: 21. jul 2019, kl. 13:56 | Sist oppdatert: 23. aug 2019, kl. 12:48

Hver eneste dag jobber modige kvinner og menn i Amazonas for å beskytte verdens største regnskog, som er hjemmet til over 400 forskjellige urfolksgrupper og tusenvis av dyre- og plantearter.

Patricia Gualinga er én av dem. Hun er leder for Sarayaku-folket, og jobber hver eneste dag for å beskytte hjemmet og folket sitt mot ødeleggelsene fra oljeboring og gruvedrift i regnskogen. For dette har hun blitt drapstruet og angrepet, uten at myndighetene gir henne den beskyttelsen hun trenger.

Urbefolkningen risikerer livet sitt mot de mektige økonomiske og politiske krefter som står bak kommersiell utvinning av regnskogen og truer miljøet og menneskene som bor der. Sammen kan vi bidra til å gi dem beskyttelse - signer aksjonen nå!

Angrepet av fremmede menn

Patricia var hjemme med barnet sitt da fremmede menn kastet store steiner mot huset hennes og ropte trusler mot henne.

Tre andre ledende kvinner - Nema Grefa Ushigua, Salomé Aranda og Margoth Escobar - har også blitt utsatt for lignende trusler og angrep. Margoth mistet alt hun eide da ukjente gjerningspersoner satte fyr på huset hennes.

Vi gir ikke opp. Vi står sammen og vil fortsette vår kamp for Moder Jord!

Patricia Gualinga, leder for Sarayaku-folket i Amazonas.

Myndighetene i Ecuador har sviktet kvinnene med mangelfull etterforskning av angrepene og truslene mot dem. De har heller ikke fått nødvendig beskyttelse.

Ny statsadvokat som kan utgjøre en forskjell

Akkurat nå har vi en ny mulighet til å oppnå rettferdighet og beskyttelse for Nema og de andre kvinnene i Amazonas. Ecuador har en ny statsadvokat, Diana Salazar, som har lovet at menneskerettigheter er hennes høyeste prioritet.

Diana Salazar kan sikre rettferdighet og trygghet for Nema og de andre kvinnene.

Når vi er mange som går sammen om å kreve handling, viser vi myndighetene at verden følger med og vi gir håp til kvinnene som utsettes for fare. Sammen kan vi få til en positiv endring - bli med og signer aksjonen nå!

Amnesty krever at:

• Myndighetene i Ecuador umiddelbart setter i gang en rask, uavhengig og effektiv etterforskning av angrepene og truslene mot Nema Grefa, Patricia Gualinga, Salomé Aranda og Margoth Escobar - og påser at de skyldige stilles til ansvar, inkludert de som er ansvarlige for å ha planlagt angrepene.
  • Myndighetene etterforsker om motivet bak angrepene og truslene er knyttet til kvinnenes arbeid for å beskytte miljøet og menneskerettighetene i Amazonas.
  • Myndighetene i Ecuador utarbeider og implementerer en etterforskningsprotokoll for kriminalitet som begås mot menneskerettighetsforkjempere for å sikre en effektiv og systematisk etterforskning av slike saker.

Signaturene sendes til Diana Salazar som er statsadvokat i Ecuador.

Bakgrunn

Patricia Gualinga (bilde) - leder for Sarayaku-folket i Amazonas. Ble angrepet av ukjente gjerningsmenn som kastet store steiner mot huset hennes og truet med å drepe henne. Under angrepet var hun hjemme med barnet sitt.

Nema Grefa Ushigua - president av Sápara-folket. Ble drapstruet i sosiale medier av en fremmed mann væpnet med spyd.

Salomé Aranda - leder for Kichwa-folket. Ble angrepet av flere ukjente gjerningspersoner som kastet stein.

Margoth Escobar - menneskerettighetsforkjemper og miljøaktivist. Ukjente gjerningspersoner tente på huset hennes og alle eiendelene hennes forsvant i brannen, inkludert en rekke produkter hun skulle selge for å livnære seg. Ingen gjerningspersoner er identifisert eller stilt til ansvar.

De fire kvinnene er medlem av Amazonian Women’s Collective - en grasrotbevegelse som kjemper for rettighetene til befolkningen i Amazonas og som sammen kjemper for å bevare verdens største regnskog. Kvinnene har uttalt seg offentlig om miljøødeleggelser og menneskerettighetsbrudd knyttet til den økonomiske og politiske utnyttelsen av regsnkogsområdene.

Se Amnesty rapport They Will Not Stop Us om Amazonas-kvinnenes kamp og om hvordan myndighetene i Ecuador svikter dem.

Dette viser tydelig behovet for at menneskerettigheter ikke kan være frivillig for næringslivet. På grunn av saker som dette innføres det nå lover som forplikter næringslivet til å respektere og følge menneskerettighetene i mange land. Vi jobber for en slik lov i Norge. Les mer her.

Menneskerettigheter

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har enhver person rett til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).

Enhver person har også rett til sosial- økonomisk- og kulturell trygghet (artikkel 22), og rett til menings- og ytringsfrihet (artikkel 19).

Land

Du kan lese mer om situasjonen i Ecuador på våre internasjonale sider, klikk her. (NB. Engelsk tekst!)

Hjelp oss å samle underskrifter!

Attorney General
Diana Salazar

Dear Attorney General,

Throughout 2018, Amnesty International has registered a series of attacks against human rights defenders Nema Grefa, Patricia Gualinga, Salomé Aranda and Margoth Escobar, all members of the Amazonian Women collective, in Ecuador.

The Attorney General’s Office has failed to effectively investigate these crimes and grant protection measures for the women. This has forced them to risk their lives and that of their families in order to continue their important work.

As Attorney General of Ecuador, the power and responsibility to end this situation are in your hands. For these reasons, we call you to:

- Advance the investigations of the attacks and threats against Nema Grefa, Patricia Gualinga, Salome Aranda and Margoth Escobar promptly, exhaustively, independently and impartially.

- Investigate the possibility that those attacks could have targeted them for their human rights work, identify everyone suspected of material or intellectual criminal responsibility, and bring them to justice.

- Design and implement an Investigation Protocol for Crimes against Human Rights Defenders, in order to strengthen the coordination between mechanisms and authorities in charge of criminal investigation.

Yours sincerely,