Bilde
AKSJON: Myanmar

Facebook må ta ansvar for massakrene i Myanmar!

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som signerte aksjonen!

Vi har nå sendt 8135 signaturer til Meta-sjef Mark Zuckerberg.

Facebooks algoritmer bidro til etnisk rensing. Nå krever rohingyaene erstatning fra tech-giganten.
Publisert: 30. nov 2022, kl. 10:49 | Sist oppdatert: 3. Feb 2023, kl. 10:04

I 2017 gjennomførte militæret i Myanmar etnisk rensing mot rohingyaer.

Den i hovedsak muslimske minoriteten ble utsatt for omfattende drap, voldtekter og brannstiftelser.

Mer enn 700 000 ble drevet på flukt til nabolandet Bangladesh.

Sentralt i grusomhetene stod Facebook. Myanmars væpnede grupper brukte nemlig Facebook til å spre hat mot rohingya.

Istedenfor å stoppe hatet i tråd med Facebooks egne retningslinjer, bidro Facebooks algoritmer til at innholdet ble sett av svært mange.

Rohingyagrupper ber nå om erstatning for Facebooks rolle i grusomhetene i Myanmar. Signer oppropet som ber Meta - Facebooks morselskap - ta ansvar nå!

Falske og rasistiske påstander

Hatefullt innhold ble spredt uforholdsmessig mye i tiden før overgrepene, og det florerte av falske og rasistiske påstander.

Facebooks systemer kastet ved på bålet av fordommer mot rohingyaene.

Meta ignorerte oppfordringer om å dempe hatprat på den sosiale medieplattformen.

Mens rohingyaene ble utsatt for forbrytelser mot menneskeheten, tjente Meta penger på hatefullt innhold rettet mot dem.

Les Amnestys rapport her.

Hjelp til å komme videre

Selskapet har så langt avslått alle forespørsler fra rohingyaene om erstatning.

Nå har en gruppe rohingya-ungdom fra flyktningleirene i Cox’s Bazar, Bangladesh, sendt inn klage mot Facebook i USA for dets rolle i overgrepene som ble begått mot samfunnet deres.

De har bedt om en investering på 1 million dollar til utdanningsprosjekter i flyktningleiren.

Meta kan ikke endre fortiden, men selskapet kan hjelpe samfunnet til å komme videre ved å gi dem erstatningen de har bedt om, be om unnskyldning til ofrene og gjøre tilstrekkelige endringer på plattformen for å sikre at dette ikke skjer igjen.

Dersom ikke Meta endrer måten Facebooks algoritmer og forretningsmodell fungerer på, vil lignende hendelser kunne gjenta seg.

«Facebook må betale. Hvis de ikke gjør det, vil vi gå til alle rettsinstanser i verden. Vi vil aldri gi opp i vår kamp.»

22-åring bosatt i Cox's Bazar

Amnesty krever at Meta:

• godtar rohingyaenes krav om oppreisning.

Signaturene blir sendt til Meta-sjef Mark Zuckerberg.

Land
Rohingyaer:

• Rohingya er en etnisk minoritet i delstaten Rakhine vest i Myanmar (Burma). De er hovedsakelig muslimer.

• I 2017 flyktet over 720 000 fra Myanmar til nabolandet Bangladesh. Det var militæret som drev dem på flukt.

• FN har slått fast at de militære myndighetene i Myanmar har begått folkemord og forbrytelser mot menneskeheten mot rohingyaene.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Menneskerettighetene står i fare på nett:

• Ytringsfrihet: Hissig debattklima og hets gjør at mange kvier seg for å ytre seg offentlig. Algoritmene legger til rette for, og bidrar til, at det føles skummelt å si sin mening.

• Retten til å ikke bli diskriminert: Algoritmene behandler oss forskjellig. Egenskaper ved oss som mennesker og brukere bestemmer hvilken informasjon vi får, tilbud vi blir vist eller invitasjoner vi mottar.

• Tankefrihet: Vi eksponeres i liten grad for nye felt eller andre synspunkter. Algoritmene bekrefter eksisterende holdninger, og kan skade muligheten vår til å tenke og mene selv.

• Retten til privatliv: Vi overvåkes systematisk, og vi har lite kontroll på hva som skjer med informasjonen om oss.

Av
Mark Zuckerberg
Facebook Inc.
1 Hacker Way, Menlo Park
94025 CA
United States of America.

Dear Mark Zuckerberg,

In 2017, more than 700,000 Rohingya became refugees after fleeing extreme violence and crimes against humanity during a campaign of ethnic cleansing by the Myanmar military. The violence was aggravated by massive online hate that was spread and amplified on Facebook.

While Facebook’s content moderation systems failed to identify and stop anti-Rohingya racism, the platform’s algorithms that “reward” content that creates a lot of engagement helped with spreading and promoting it.

When a group of Rohingya youth living in refugee camps in Cox’s Bazar, Bangladesh, asked Meta for an investment of $1 million USD for educational projects in the refugee camps, the company rejected the claim, stating that Meta did not engage in “philanthropic activities”. This response conveys a deeply flawed understanding of Meta’s human rights responsibilities. The Rohingya communities have not requested charity; they are pursuing Meta to demand that the company fulfils its responsibility to remediate the severe human rights harms they have suffered and which the company contributed to. Meta’s active role in the dissemination of advocacy of hatred against the Rohingya in 2017, as well as other dehumanizing and discriminatory anti-Rohingya content, meant the company contributed to a host of human rights violations by the Myanmar military, which included the right to education after people were forced to leave their homes and country.

Meta cannot change the past, but it can help the community to move forward by providing them with the remedy they have requested. I call on Meta to agree to the Rohingya community’s demand for reparations, apologize to the victims and make adequate changes to the platform to ensure this doesn’t happen again.

Yours sincerely