Bilde
AKSJON

USA: Barn skal ikke sitte i fengsel

Aksjonen er avsluttet

Alle de 37 familiene som Amnesty har arbeidet for er løslatt, og vi avslutter denne aksjonen. Samtidig fortsetter vi arbeidet for å hindre at flere barnefamilier skal bli fengslet i USA for å flykte fra vold, forfølgelse og diskriminering.

Tusen takk til alle som engasjerte seg!

Akkurat nå sitter barn fengslet på ubestemt tid. Fortell amerikanske myndigheter at barn skal vokse opp i frihet. Signer aksjonen nå!
Publisert: 13. nov 2018, kl. 13:39 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 11:54

Oppdateringer:

Alle familiene er løslatt.

Alle de 37 familiene som Amnesty har arbeidet for er nå løslatt. Det betyr at regjeringen lar dem oppholde seg på frivillige sentre mens de søker asyl. Da kan de vente på å få sine asylsøknader vurdert uten å være stengt inne.

Vi avslutter denne aksjonen. Samtidig fortsetter vi arbeidet for å hindre at flere barnefamilier skal bli fengslet i USA for å flykte fra vold, forfølgelse og diskriminering.

Angela er løslatt.

Angela og moren hennes er blant familiene som nå har blitt løslatt fra Dilley. Totalt 29 av de 37 familiene har blitt løslatt. Dette er veldig gode nyheter.

Les Angelas historie her.

Denne høsten har vi aksjonert for syv år gamle Angela. Hun var ett av mange barn som satt fengslet i Texas, USA. Etter fire måneder bak murene er hun og familien hennes endelig løslatt. Les hennes historie her.

Nå fortsetter vi vårt arbeid for å løslate alle familiene. Det sitter fortsatt åtte familier i samme fengsel. Vi gir oss ikke før alle er løslatt. Hjelp oss å kreve at amerikanske myndigheter løslater alle familiene!

Rammes av Trumps "nulltoleranse"-politikk

I 2018 beordret president Trump en politikk med «nulltoleranse» overfor alle asylsøkere som kom til USA. Siden da har det amerikanske asylsystemet kommet fullstendig ute av kontroll.

Barn ble tatt fra foreldrene med tvang og sperret inn i egne interneringssentre, uten at foreldre og barna fikk mulighet til å holde kontakt, og som oftest uten at foreldrene fikk vite hva som hadde skjedd med barna.

Hele verden reagerte da nyhetene viste barn som ble separert fra mor og far, og plassert i bur. Trump og hans administrasjon opplevde et omfattende internasjonalt press. Til slutt bøyet han seg for kravet om å avslutte seperasjonen av familier.

I stedet for å separere familiene på flukt, bestemte Trump at familiene skulle fengsles. Nå fengsles barn helt ned i spebarns-alder. De vokser opp bak murene, hvor de lærer å gå, snakke og skrive.

Flere familier fengslet

Angelas familie var én av 37 familier som satt fengslet i Texas. Alle familiene hadde opplevd å bli separert i måneder før de ble fengslet sammen. Barna er traumatiserte av opplevelsen.

Nå er alle familiene løslatt. Det betyr at regjeringen lar dem oppholde seg på frivillige sentre mens de søker asyl. Da kan de vente på å få sine asylsøknader vurdert uten å være stengt inne.

Trump og hans administrasjon ønsker fortsatt å endre praksisen for fengsling av familier som flykter til USA. Barnefamiliene skal kunne holdes fengslet inntil de eventuelt får opphold eller - mest sannsynlig - kastet ut av landet, selv om det tar flere år. Hvis dette skjer, risikerer barn å bli fengslet på ubestemt tid.

Amnesty fortsetter arbeidet for å beskytte rettighetene til mennesker på flukt, og barns rett til å vokse opp i frihet.

Menneskerettigheter

Angelas familie flyktet på grunn av frykt for å bli drept. De har rett til å søke asyl.

Dette står i FNs verdenserklæring om menneskerettigheters artikkel 14.

Land

Innvandringspolitikken i USA rammer tusenvis av mennesker som søker sikkerhet i USA. Amnestys siste rapport viser at over 8000 familier har blitt separert. Nå fengsles familiene i såkalte "babyjails".

Amnesty krever at:

De resterende åtte familiene som er fengslet på Dilley Detention Center må løslates umiddelbart. De må få mulighet til å vente på avgjørelsen av sine asylsøknader sammen og i frihet.

Nå trenger vi din hjelp

Akkurat nå samarbeider Amnesty med American Immigration Council, American Immigration Lawyers Association og The Dilley Pro Bono Project for at ICE (Immigration and Customs Enforcement) skal løslate familiene som er fengslet i Texas.

Hjelp oss å kreve at alle familiene skal løslates fra Dilley. Signer og del aksjonen.

Brevet sendes til Ronald Vitiello, Deputy Director i ICE (Immigration and Customs Enforcement), den amerikanske toll- og grensemyndigheten.

Deputy Director Ronald D. Vitiello
U.S Immigration and Customs Enforcement
500 12th St., SW
Washington, D.C. 20536

Dear Deputy Director Vitiello:

I write to urge you to free the eight families in prolonged detention at the South Texas Family Residential Center in Dilley, Texas.

Specifically, I call on you to release Andrea* and her 7-year-old son, Mario*, held at the facility since July 25, 2018.

This family have each been detained at the Dilley facility for well over 70 days, in violation of U.S. obligations under human rights and refugee law.

I also call upon you to release the approximately eight other families still in prolonged detention, who have been detained on average for over two months.

There has been nothing presented to indicate that any of these families are a flight risk or a danger to the community. They have sponsors in the community waiting to welcome them and ensure their attendance at all immigration proceedings.

I call on you to immediately release these families together pending a final determination of their asylum proceedings.

Sincerely,

*Pseudonyms have been used for their protection