Bilde
AKSJON: Hellas

25 år i fengsel for å redde flyktninger

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som har engasjert seg for Sarah og Séan!

Etterforskningen i Hellas er fortsatt ikke avsluttet. Amnesty følger saken videre og fortsette å jobbe for at anklagene mot Sarah og Séan blir droppes.

Signer flere aksjoner her

Sarah og Séan har hjulpet båtflyktninger ved den greske øya Lesvos. For dette kan de få 25 års fengsel. Signer aksjonen og krev at siktelsen mot dem droppes!
Publisert: 2. sep 2019, kl. 13:57 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:13

Studentene Sarah Mardini (25) og Seán Binder (24) meldte seg som frivillige livreddere på den greske øya Lesvos for å hjelpe mennesker som er i nød.

For dette har greske myndigheter anklaget dem for menneskesmugling og spionasje. De risikerer å bli dømt til 25 års fengsel dersom de blir funnet skyldig.

Medmenneskelighet og solidaritet med flyktninger og migranter blir nå kriminalisert flere steder i Europa. Lover som er ment å beskytte, misbrukes av myndigheter til å fengsle og trakassere hjelpearbeidere og frivillige som hjelper medmennesker i nød.

Krev at anklagene mot Sarah og Séan droppes - signer aksjonen nå!

Det som skremmer meg mest er ikke at jeg ble fengslet uten rettssak, eller at jeg risikerer 25 års fengsel, men at det kan skje hvem som helst fordi stater ikke lenger følger lover som skal beskytte medmenneskelighet.(..)

Seán Binder

Har kjent frykten på kroppen

Sarah kom selv til Europa som båtflyktning da hun flyktet fra krigen i Syria i 2015. Hun vet hvordan det føles når båten kantrer og liv står på spill.

Sarah er en erfaren livredder og vet at det er mange som trenger den hjelpen hun kan gi. Hun bor og studerer i Tyskland, men reiste til Lesvos som frivillig i 2017 for å hjelpe båtflyktninger som ankom øya. Der ble hun kjent med Séan som også hadde ankommet øya som frivillig.

I samarbeid med kystvakten og flere hjelpeorganisasjoner speidet Sarah og Séan etter båter i havsnød og brukte sine ferdigheter som svømmedyktige livreddere til å redde barn, kvinner og menn i land.

Fengslet i over 100 dager

I februar 2018 ble Sarah og Séan arrestert av gresk politi. De fikk vite at de var mistenkt for menneskesmugling og spionasje og at politiet etterforsker saken.

Flere måneder senere var Sarah på vei hjem til Berlin for å ta fatt på studiene sine igjen. Før hun gikk ombord i flyet ble hun arrestert på nytt. Like etterpå ble også Séan arrestert. Begge ble siktet for blant annet menneskesmugling og spionasje. De ble varetektsfengslet i over 100 dager før de til slutt ble løslatt mot kausjon.

Er det kriminelt å hjelpe mennesker i nød?

Flyktninger kommer i land på Lesvos. ©Amnesty International / Olga Stefatou

Séan har reist hjem til Irland og Sarah er tilbake i Berlin. Nå venter de på at gresk politi skal avslutte etterforskningen. Alt de har gjort er å hjelpe medmennesker i nød, likevel risikerer de å bli dømt til 25 års fengsel.

Solidaritet må ikke kriminaliseres.

Amnesty krever at greske myndigheter:

• dropper siktelsen mot Seán Binder og Sarah Mardini.
  • offentlig anerkjenner lovligheten av det humanitære arbeidet som gjøres av frivillige og hjelpearbeidere som kjemper for rettighetene til flyktninger og migranter.

Signaturene sendes til Michalis Chrisochoidis, minister for intern sikkerhet.

Tusen takk til alle som engasjerte seg for Sarah og Seán!

Aksjonen er nå avsluttet og vi har sendt avgårde 26 784 protestbrev og signaturer til greske myndigheter med kopi til Hellas’ ambassadør i Norge.

Etterforskningen i Hellas er fortsatt ikke avsluttet. Amnesty følger saken videre og fortsette å jobbe for at anklagene mot Sarah og Séan skal droppes.

Tusen takk til alle som signerte og skrev brev!

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt:

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har enhver person rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet (artikkel 18).

Enhver har rett til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse (artikkel 14).

Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).

Land
Hellas

Helt siden 2015 har greske myndigheter åpnet straffesaker og etterforsket aktivister, hjelpearbeidere og frivillige som hjelper flyktninger og migranter. Myndighetene har blant annet misbrukt lover som skal forhindre menneskesmugling til å slå ned på aktivister og kriminalisere de som redder flyktninger fra havet.

Tusenvis av asylsøkere sitter fast i flyktningeleirer på de greske øyene hvor de lever under umenneskelige forhold. Deres skjebne er et felles europeisk ansvar. Les mer her (engelsk tekst).

Hjelp oss å samle underskrifter!

Greek Minister of Citizen Protection Michalis Chrisochoidis Ministry of Citizen Protection P. Kanellopoulou 4, 101 77, Athens, Greece

Dear Minister,

It is shocking that in Greece you can go to jail for saving lives. This is what happened to rescue workers Sarah Mardini and Seán Binder. They volunteered for a sea search and rescue organization in Lesvos and helped people in danger at sea. But they ended up in prison charged with spying, people smuggling and belonging to a criminal organization, until they were released on bail in December 2018 while awaiting trial.

No government should ever make criminals of people helping refugees,instead of doing more to protect a refugee’s right to find a safe place to live. When people need to escape conflict, torture or other abuses in their countries, they often have no option but to make highly dangerous journeys to reach safety.

Please ensure that all charges against Sarah Mardini and Seán Binder are immediately dropped and acknowledge the legitimacy of humanitarian actions and the activities carried out by people acting in defense of refugee and migrant rights.

Yours Sincerely,