Bilde

Engasjer deg i årets Skriv for liv-kampanje

Det er mange måter du kan bidra til Skriv for liv på. Her finner du tips til hva du eller din Amnesty-gruppe kan gjøre for å støtte årets kampanje og materialet dere trenger. Stort eller smått, vi håper du blir med på å gjøre en forskjell!
Solidaritetsbrev (fra Skriv for liv 2017).

Lurer du på hva Skriv for liv er og hvilke personer vi engasjerer oss for i år? Det kan du lese om på kampanjesiden:

kampanjesiden til Skriv for liv

Hva kan du eller gruppen din gjøre i Skriv for liv?

Det er mye spennende du kan gjøre på egenhånd eller sammen med gruppen din i Skriv for liv. Her er noen generelle tips til hvordan du kan lage et godt arrangement.

Spesifikke forslag til spesielle aktiviteter og sosiale medier-stunts du kan gjøre for hver enkelt av de seks sakene kan du lese her.

Skriv solidaritetsbrev

Et solidaritetsbrev er et brev du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter.

Via lenke-boksen nedenfor får du veiledning steg-for-steg og konkrete tips til hva du kan skrive til hver av de seks sakene vi jobber for:

Hvordan skrive et solidaritetsbrev

Skriv protestbrev

Signering av protestbrev på Skriv for liv-stand.

Et protestbrev er et brev du skriver til myndighetene i et land hvor du ber dem følge menneskerettighetene og beskytte personer vi er bekymret for.

Følge lenke-boksen nedenfor for å finne både ferdige protestbrev du kan signere og steg-for-steg-veiledning for hvordan du kan skrive ditt eget protestbrev:

Ferdige protestbrev og tips til ditt eget

Brevskrivingsverksted

Inviter venner, familie og bekjente til brevskrivingsverksted! Brevskrivingen kan gjøres hjemme, på skolen, i lunsjpausen på jobb, på kafé eller på biblioteket. Dere kan velge å fokusere på én eller flere av årets saker. Verkstedet kan fungere som en hyggelig juleavslutning for Amnesty-gruppa, eller dere kan velge å invitere et større publikum. Materiell finner du nederst på siden her (og på denne ressurssiden).

Visste du at du kan søke støtte om penger til ditt arrangement? Hvis det er et større arrangement, kan du ta kontakt med din regionleder (se nederst på siden) og søke om økonomisk støtte til gjennomføringen.

Seminar eller fagkveld

Brenner du eller din gruppe spesielt for én av sakene i årets kampanje? Da kan det være en idé å arrangere et seminar eller en fagkveld med fokus på den aktuelle saken, tematikken knyttet til saken, eller menneskerettighetssituasjonen i landet.

Inviter fagpersoner som er gode til å prate foran et stort publikum, slik at det blir spennende å høre på. Fagpersoner kan være forskere, journalister, ansatte i organisasjoner, eller andre eksperter på landet eller tematikken.

Sørg for at også Amnesty er representert, slik at vi får frem vårt synspunkt. Fra Amnesty kan det være en ansatt fra sekretariatet som kommer, en fra regionkontoret, eller noen i Amnesty-gruppa som er trygge på Amnesty sitt ståsted. Husk å gi publikum muligheten til å signere protestbrev før de går!

Stå på stand

Amnesty er avhengig av å få samlet mange underskrifter slik at vi kan legge effektivt press på de ansvarlige myndigheter i de seks sakene vi kjemper for i år. Her trenger vi hjelp fra dere!

Bidra til årets kampanje ved å samle underskrifter på en stand på skolen, jobben, på biblioteket eller på gata. Materiell til standen finner du nederst på siden (og på denne ressurssiden), eller spør din regionleder (se nederst på siden).

Det er alle de små bidragene fra alle de mange aktivistene fra hele verden som gjør at Skriv for liv som gjør at vi skaper press og positive endringer. Se den gule illustrasjonen for en oppsummering om hvorfor Skriv for liv fungerer.

Tips: Barnekonvensjonen ble vedtatt av FN den 20. november 1989 og fyller 30 år i år. Kanskje passer det å kombinere Skriv for liv-aktiviteten med en markering av jubileet?

Action Hour

«Action hour» kan være en morsom og annerledes måte å samle underskrifter på.

Under «action hour» er det om å gjøre å samle flest mulig nettsignaturer på én time. Bestem dere for en sak og et tidspunkt (f.eks. 10. desember kl. 18-19). Sett et mål om hvor mange signaturer dere vil samle inn.

På nettsidene finner du antallet signaturer for alle sakene til ethvert tidspunkt (i aksjonen der man signerer). Skriv ned dette tallet før dere setter i gang, så vet dere ca. hvor mange nye signaturer dere har samlet når timen er over.

Del aksjonen med venner og bekjente på ulike sosiale medier og be dem signere og dele videre. Jo flere som deltar på «action hour», desto flere mennesker når dere ut til.

Tips: Det kan være lurt å opprette et facebook-arrangement for «action hour», slik at flere får med seg at det skjer. Da får de også mulighet til å delta selv om de ikke er fysisk til stede.

Skoleforedrag

Amnesty har allerede sendt ut invitasjoner til skoler med tilbud om foredrag knyttet til årets Skriv for liv-kampanje. Foredraget omfatter en presentasjon av kampanjen, og informasjon om de seks kvinnene vi jobber for i år. Det hele avsluttes med en brevskrivingsøkt, hvor elevene skriver egne solidaritetsbrev og signerer protestbrev.

Det er svært populært med besøk fra Amnesty på skoler rundt om i landet. Dessverre har vi ikke kapasitet til å besøke alle. Har du lyst til å hjelpe oss med å nå flere ved å holde Skriv for liv-foredrag for klassen din? Ta kontakt med din regionleder (se nederst på siden) for å få tilsendt ferdig presentasjon og materiale.

Skriv et leserinnlegg i lokalavisa

Når mennesker får sine rettigheter krenket, er det viktig at verden får høre om det. Det kan du bidra til ved å skrive et leserinnlegg i din lokalavis om en eller flere av sakene i årets Skriv for liv. Fortell hvorfor denne/disse sakene engasjerer deg, og hva andre kan gjøre for å bidra. Du kan finne tips og mal til leserinnlegg på ressurssiden:

Konkrete forslag til innhold i leserinnlegg for hver av de seks sakene finner du nederst på siden (og på denne ressurssiden). Generelle tips til et godt leserinnlegg finner du her:

tips til et godt leserinnlegg

Dette er det 17. året Skriv for liv arrangeres, og det vokser for hvert år. Bli med å gjøre det enda større!

Huskeliste

1. FORTELL OSS OM DIN AKSJON

Ta kontakt med din regionleder og fortell om planene dine. Vi kan hjelpe til med å spre arrangementet, eller sende deg materiell hvis du trenger. Ta kontakt med din regionleder.

2. TELL OPP BREVENE

Sortér solidaritetsbrev og protestbrev hver for seg. Skriv ned hvor mange brev dere har skrevet per sak. Det gjør at vi enkelt kan lage en nasjonal oversikt.

3. DEL I SOSIALE MEDIER

Ta gjerne bilder av solidaritetsbrevene og del i sosiale medier! Bruk #W4R19 (for det internasjonale navnet på Skriv for liv, “Wright For Rights”) og #skrivforliv.

4. SEND BREVENE

Send brevene til oss så snart som mulig. Brevene kan sendes i en samlet konvolutt, men husk å gjøre det tydelig hvem brevene skal til. Skill gjerne de ulike brevbunkene med binders, strikk eller post-it-lapper. Det er også fint for oss å vite hvilken gruppe, skole eller klasse brevene kommer fra.

Her er adressen vår:
Amnesty International i Norge
Postboks 702 Sentrum, 0106 Oslo

5. TA BILDER

Ikke glem å ta bilder av arrangementet ditt! Del dem gjerne med oss ved å sende dem til din regionleder. Husk samtykke, altså at du spør dem du tar bilde av om det er greit at du fotograferer dem, og at det er i orden at du sender bildene til oss.

Materiell

For å få materiell tilsendt i posten, må du fylle ut bestilling i nettskjema.

Nettskjema for materiell

Nedlastbart materiell:

Bakgrunnsinformasjon om alle de unge menneskene i Skriv for liv 2019:

Tips til aktiviteter og informasjon du trenger for å engasjere deg i kampanjen:

Ta kontakt med din regionleder!

Lurer du på noe? Trenger du materiell? Ikke nøl med å ta kontakt. Disse jobber for å hjelpe deg i regionen din:

Ole-Gunnar Solheim

Regionleder nord