Unge aktivister fra hele landet møttes i Oslo

I november møttes ungdom fra hele Norge for å lære om unge menneskerettighetsforkjempere, og vi hadde et veldig spennende møte med Séan Binder og Taibeh Abbasi!
Publisert: 19. nov 2019, kl. 18:30 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:18

Skrevet av Angelika Angelo

Ungdomssamlingen - et inspirerende møte

Hvert år samles det unge Amnesty-aktivister fra hele landet i Oslo for å lære om hvordan man kan stanse menneskerettighetsbrudd, hvilken effekt aktivismen har og hvordan vi kan skape enda mer engasjement lokalt. I år hadde ungdomssamlingen omtrent 80 deltakere der 20 medlemmer fra min gruppe fikk deltatt i samlingen. Jeg heter Angelika Angelo og jeg er ansvarlig for sosiale medier i Amnesty Ungdom St. Olav i Stavanger.

Årets samling ble organisert av ungdomsrådet som ledes av Julie McGeorge og Une Eiriksdatter. Ungdomssamlingen er for alle ungdomsaktivister i skolealderen - det vil si alle som er 13-19 år eller deltar i en av Amnesty sine ungdomsgrupper.

Julie McGeorge og Une Eiriksdatter

Unge menneskerettighetsforkjempere

Rundt omkring i verden er det stadig flere ungdommer som bruker stemmen sin til å spre oppmerksomhet rundt saker de mener er viktige. Dessverre blir en del unge aktivister kriminalisert på grunn av menneskeretts- og humanitært arbeid. Andre ungdommer ønsker bare et liv i fred og ro men blir likevel tvunget til aktivisme som følge av at rettighetene deres brytes. Dette lærte vi om på ungdomssamlingen som var en god mulighet til å sparke i gang den årlige Skriv for liv-kampanjen hvor vi i år fokuserer på unge mennesker i slike situasjoner. På samlingen fikk vi møte Seán Binder og Taibeh Abbasi. Begge delte historiene sine, begge har opplevd menneskerettighetsbrudd og begge har fått støtte av oss i Amnesty International. Den støtten skal de fortsette å få!

Ungdomssamlingen 2019

Taibeh Abassi

Taibeh Abbasi representerer bare én av de mange tilfellene i Norge der ungdom er blitt eller står i fare for å bli tvangsreturnert til Afghanistan. Dette har blant annet skjedd fordi norske myndigheter mener steder som hovedstaden Kabul er trygt. Dette til tross for at mange sivile blitt skadet eller drept i byen og sikkerheten til tvangsutsendte asylsøkere er ikke garantert. Taibeh er født som flyktning i Iran, har aldri vært i Afghanistan og norske myndigheter mener likevel at hun skal "returneres" sammen med familien. Det ønsker ikke familien, og det ønsker ikke Amnesty som mener alle tvangsreturer til Afghanistan med dagens situasjon er et menneskerettighetsbrudd. På ungdomssamlingen leverte Taibeh Abbasi en følelsesladet sofasamtale der hun var sammen med venninnen Ingjerd Jepsen Vegge og Amnesty-aktivisten Jenni Sletta.

Taibeh, Ingjerd og Jenni

Villig til å ofre sin frihet for å redde andre

Sammen med Sarah Mardini, risikerer Seán Binder 25 års fengsel for å ha hjulpet båtflyktninger som risikerte å drukne utenfor den greske øya Lesvos. Seán Binder fortalte oss om den tragiske situasjonen for mennesker på flukt som ankommer Lesvos og ikke minst kriminaliseringen Sarah og Séan for sitt humanitære arbeid. Kriminalisering av humanitært arbeid er uakseptabelt, og Séan og Sarah er derfor to av profilene i årets Skriv for liv-kampanje.

Samtale med Séan Binder
Aksjonen for Séan - saving lives is not a crime!

På ettermiddagen startet vi planleggingen av en Skriv for liv-aksjon for Seán og Sara. Det ble mange diskusjoner og mye debatt om hva vi skulle gjøre, hvordan vi skulle gjøre det og vi var en stor gruppe som gjorde oss mange tanker rundt hvordan vi kunne få med oss alle i den store gruppen på en god måte.

Frognerparken

Foto: Ragna Holt-Sletten

Vi delte oss i tre grupper; man kunne enten lage materiell til aksjonen, øve seg på å samle underskrifter eller lage en plan for hvordan sosiale medier skulle brukes til å nå så bredt som mulig. Tvillingsøsteren min og jeg fikk til og med holdt en SoMe-workshop som var veldig gøy.

Denne videoen ble lagt ut på @amnestystolav sin Instagram og den ble delt av de andre ungdomsgruppene. Ikke minst delte Seán og Sara videoen, noe jeg er veldig stolt av. Det var en god opplevelse å samarbeide med så mange og jobbe med det vi brenner for. Det var mange kreative ideer, og vi lærte mye vi kan ta med hjem til gruppen vår.

SoMe-workshop ungdomssamlingen

Foto: Ragna Holt-Sletten

Årets ungdomssamling har gitt begrepet "aktivisme" en ny betydning for mange av oss. Arbeidet til Seán Binder har virkelig gjort inntrykk. Vi forstår hvor viktig det er med bevisstgjøring og aktivisme. Samtalen med Taibeh Abbasi oppmuntret oss til å fortsette å kjempe for menneskerettighetene. Samlingen var interessant, spennende og inspirerende. Det var en fantastisk mulighet til å møte flere folk i min alder som støtter menneskerettigheter. For en helg! Ser frem til et samarbeid eller et møte med de andre Amnesty-ungdomsaktivister i nærmeste fremtid!

Ungdom Frognerparken

Foto: Ragna Holt-Sletten

Jeg håper du vil delta i årets Skriv for liv-kampanje. Du kan skrive et brev i solidaritet med unge menneskerettighetsforkjempere som Sarah Mardini og Seán Binder eller protestere på vegne av dem som får rettighetene sine brutt. Dine ord kan endre liv - bli med du også!