Her får du vite mer om hvordan du kan engasjere deg for Zhang Zhan, en kinesisk journalist som har blitt uskyldig dømt til 4 år i fengsel for å ha brukt sin ytringsfrihet.

Menneskerettighetene

Skriv for liv er en global kampanje som setter søkelys på menneskerettighetsbrudd. Men hva er egentlig menneskerettigheter?

Menneskerettighetenes historie

Se videoen over og svar på følgende spørsmål:

1. Hva legger du i ordet "menneskerettigheter"?

2. Hvorfor var det behov for å lage menneskerettighetserklæringen?

3. Les gjennom menneskerettighetserklæringen her. Hvilke menneskerettigheter har du brukt denne uken?

4. Har du noensinne opplevd at dine menneskerettigheter ikke ble oppfylt?

Hva er Skriv for liv?

Se videoen ovenfor og svar på følgende spørsmål

1. Hvilken menneskerettighet tar du i bruk når du skriver brev for å støtte samvittighetsfanger?

2. Hvordan forsøker Skriv for liv-kampanjen å påvirke menneskerettighetssituasjonen i verden?

3. Drøft hvorvidt du tror denne metoden er effektiv.

Zhang og ytringsfrihet

Lars Vaular i samtale med generalsekretæren til Amnesty Norge: Hva er ytringsfrihet?

Tekstoppgaver om ytringsfrihet:

Se videoen over og svar på spørsmålene

  1. Hvorfor er ytringsfrihet viktig for oss?

  2. Hvorfor er noen myndigheter redd for ytringsfriheten?

  3. Hvordan bruker unge mennesker ytringsfriheten i Norge?

  4. Gi ett eksempel på hvordan du har brukt ytringsfriheten din.

Diskusjonsoppgave:

Ytringsfrihet gjelder også kunst, tanker og meninger du deler på sosiale medier

1. Ytringsfriheten har noen begrensninger – ifølge norsk straffelov skal den ikke brukes til diskriminering eller hatefulle ytringer om noens hudfarge, etnisitet, nasjonalitet, religion, kjønn eller nedsatte funksjonsevne. Er du enig i at ytringsfriheten bør ha grenser?

2. Hvordan kan en ytringsfrihet uten grenser bryte med folks menneskerettigheter?

3. Hvordan ville du gått frem om det var du som bestemte i hvilken grad nordmenn skulle ha ytringsfrihet?

Zhang Zhan: Fengslet for å ha brukt ytringsfriheten sin

Historien til Zhang

Tekstoppgaver om Zhangs sak:

Se videoen ovenfor og informasjonsboksen om sentrale begreper lenger ned på siden for hjelp til å svare på spørsmålene

  1. Hvilken bestemmelse ble Zhang dømt etter?
    Zhang ble dømt for:

    a) vold
    b) grovt tyveri
    c) å ha søkt strid og laget trøbbel

  2. Hvordan ville du definert denne bestemmelsen?

  3. Hvilke menneskerettighetsbrudd har Zhang blitt utsatt for?

  4. Hvordan kan sensur påvirke et samfunn?

  5. Hvilke konsekvenser har det for deg om informasjon om COVID-19 blir sensurert?

  6. Hva betyr det å være en samvittighetsfange?

Refleksjonsoppgave: Har du noensinne gjort noe som kunne fått deg dømt etter den samme bestemmelsen som Zhang, dersom bestemmelsen gjaldt i Norge?

Her kan du lese mer om Zhang Zhan
Bilde

Zhang Zhan er en av de første journalistene som rapporterte
om covid-19 fra Wuhan i Kina. For dette ble hun uskyldig
dømt til 4 år i fengsel.

Etter at hun ble arrestert, begynte hun en sultestreik. Som
straff ble hun påført håndjern døgnet rundt, og tidvis
også fotlenker. I tillegg forteller hun at hun ble brutalt
tvangsforet både av voktere og andre innsatte.

Nå har hun begynt en ny sultestreik. I sommer ble hun
overflyttet til sykehus på grunn av alvorlig underernæring.
Zhang veide da under 40 kilo og led av hovne føtter.
Familien er svært bekymret for henne.

AMNESTY KREVER AT:

  • Zhang løslates umiddelbart og uten betingelser
Viktig informasjon
Sentrale begreper

Menneskerettigheter = grunnleggende rettigheter alle har uansett hvem eller hvor de er

Samvittighetsfange = en person som er fengslet på grunn av sin mening, religion, seksuelle legning, kjønn eller etniske bakgrunn

Sensur = forhåndskontroll eller hindring av informasjon eller meninger som ytres i offentligheten

Land
Kina og covid-19:
  • De første tilfellene av koronaviruset ble rapportert i byen Wuhan i Hubei-provinsen i desember 2019.

  • Kinesiske myndigheter praktiserer streng sensur av nyheter og informasjon om koronaviruset og konsekvensene det har for folkehelsa. Siden utbruddet av covid-19 i Kina, har mange artikler om viruset blitt sensurert, både de skrevet av grasrotjournalister, men også de publisert i tradisjonelle medier. I tillegg har innlegg i sosiale medier, inkludert emneknagger knyttet til covid-19 og krav om ytringsfrihet blitt fortløpende slettet eller sensurert.

  • Les mer om Kinas sensur av informasjon om koronaviruset her.

Brevskriving

Nå har du fått et innblikk i saken til Zhang og brudd på menneskerettighetene hun har blitt utsatt for. Nå kan du være med å kreve en endring i saken hennes ved å skrive solidaritetsbrev til henne, og/eller protestbrev til de kinesiske myndighetene!

Her finner du tips til hvordan skrive solidaritetsbrev

Her finner du tips til hvordan skrive protestbrev, samt mal på ferdigskrevet protestbrev som du kan signere.

Bli med i nasjonal brevskrivingskonkurranse med din klasse!

Dette kan du vinne:
En dobbeltime med besøk og foredrag om menneskerettigheter fra Amnesty International Norge på skolen deres, inkl. pizza for hele klassen!

DETTE ER KRITERIENE FOR KONKURRANSEN
  • Støttende tekst – at du får frem hvorfor denne saken er så viktig og viser tydelig at Zhang har din støtte.

  • Kreativitet – det er et stort pluss om du dekorerer brevet ditt med for eksempel tegninger eller bilder.

  • Personliggjøring – at du forteller om deg selv og hvordan saken hennes rørte deg

Et solidaritetsbrev er et brev som du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter. Brevet bidrar til å styrke og oppmuntre disse menneskene, og minne dem på at de ikke er alene i kampen for rettferdighet. Nå kan du være med på å skape en endring i livene deres!

Etter at klassen din har skrevet brev, sender læreren din det til Amnesty. Deretter sender Amnesty det videre til den aktuelle personen, her Zhang.

Du kan sende det i posten til:

Amnesty International Norge,

Skriv for liv digitalt

Att: Zhang, PB 702 Sentrum, 0106 Oslo

...eller læreren din kan scanne brevene og sende dem på mail til:

[email protected]

Dere kan også ta bilde av brevene og sende dem til samme e-post.

Husk å merke mailen/konvolutten med Skriv for liv digitalt og navnet på den kandidaten brevet gjelder (Zhang). Fyll ut vedlagt følgeskjema og legg det ved i mailen/print det ut og legg det ved i konvolutten.

Dette skal konvolutten/eposten inneholde

- Brevene

- Følgeskjema


Konvolutt/epost merkes med navnet til SFL individet det gjelder.

Følgeskjema: Skriv for Liv i klasserommet