Her får du vite mer om hvordan du kan engasjere deg for 17 år gamle Mikita, som har blitt torturert og urettferdig behandlet av myndighetene i Hviterussland.

Menneskerettighetene

Skriv for liv er en global kampanje som setter søkelys på menneskerettighetsbrudd. Men hva er egentlig menneskerettigheter?

Menneskerettighetenes historie

Se videoen over og svar på følgende spørsmål:

1. Hva legger du i ordet "menneskerettigheter"?

2. Hvorfor var det behov for å lage menneskerettighetserklæringen?

3. Les gjennom menneskerettighetserklæringen her. Hvilke menneskerettigheter har du brukt denne uken?

4. Har du noensinne opplevd at dine menneskerettigheter ikke ble oppfylt?

Hva er Skriv for liv?

Se videoen over og svar på følgende spørsmål

1. Hvilken menneskerettighet tar du i bruk når du skriver brev for å støtte samvittighetsfanger?

2. Hvordan forsøker Skriv for liv-kampanjen å påvirke menneskerettighetssituasjonen i verden?

3. Drøft hvorvidt du tror denne metoden er effektiv.

Mikita og FNs barnekonvensjon

Tekstoppgaver om FNs barnekonvensjon:

Se videoen over og svar på spørsmålene.

1. Hvorfor er det et behov for særskilte rettigheter for barn?

2. Lag et tankekart over rettigheter du mener alle barn (individer under 18 år) burde ha.

3. Les FNs konvensjon om barns rettigheter her – sammenlign plakaten med tankekartet ditt – er det mange likheter eller forskjeller?

4. Velg 3 rettigheter fra konvensjonen som er spesielt viktig for deg. Hvorfor mener du disse 3 er spesielt viktig?

5. Tror du alle barn i verden får disse rettighetene oppfylt? Kjenner du til eksempler på barn som ikke får disse rettighetene oppfylt?

Diskusjonsoppgaver:

1. Hvorfor tror du det kan være viktig for deg å kjenne til disse rettighetene?

2. Hva kan gjøres for å gjøre flere barn og unge bevisst deres rettigheter og hvordan de kan bruke dem?

Mikita Zalatarou: Fengslet og torturert som barn

Tekstoppgaver om Mikitas sak:

1. Les menneskerettighetserklæringen her. Hvilke av Mikitas menneskerettigheter har blitt brutt i denne saken?

2. Hvilke av Mikitas rettigheter har blitt brutt ifølge konvensjonen om barns rettigheter?

3. Hvordan tror du disse rettighetsbruddene har påvirket livet til Mikita?

5. Hvordan tror du fremtiden din hadde blitt påvirket om du hadde opplevd å bli fengslet og torturert slik som Mikita?

Her kan du lese mer om Mikitas sak
Bilde

Mikita Zalatarou ble arrestert i forbindelse med demonstrasjoner etter det omstridte valget i Hviterussland i august 2020. Selv hevder han at han ikke hadde noe med demonstrasjonene å gjøre, men at han stod og ventet på en venn da han ble pågrepet av politiet.

Politiet på sin side mener at Mikita blant annet kastet en brannbombe mot to politibetjenter.

I rettssaken mot Mikita ble det ikke lagt frem noen entydige bevis for hans skyld. Allikevel ble han dømt til fem år i en straffeleir for ungdommer.

Mikita har epilepsi og familien hans er svært bekymret for helsen hans.

AMNESTY KREVER AT:

  • Mikita løslates i påvente av en ny og rettferdig rettssak som er i samsvar med internasjonale rettigheter.
Viktig informasjon
Sentrale begreper

Menneskerettigheter = grunnleggende rettigheter alle har uansett hvem eller hvor de er

Konvensjon = en internasjonal avtale mellom flere stater som gjelder et spesifikt tema

Samvittighetsfange = en person som er fengslet på grunn av sin mening, religion, seksuelle legning, kjønn eller etniske bakgrunn

Land
Hviterussland:

Myndighetene i Hviterussland er ansvarlige for omfattende menneskerettighetsbrudd på flere områder. Ytrings- og forsamlingsfrihet er sterkt begrenset, og staten har stålkontroll over landets medier.

Også i forkant av parlamentsvalget i november 2019 ble både fredelige demonstranter og kandidater fra opposisjonen fengslet eller på annen måte trakassert.

Les mer om menneskerettighetssituasjonen Hviterussland her.

Brevskriving

Nå har du fått et innblikk i saken til Mikita og brudd på menneskerettighetene han har blitt utsatt for. Nå kan du være med å kreve en endring i saken hans ved å skrive solidaritetsbrev til ham, og/eller protestbrev til de hviterussiske myndighetene!

Her finner du tips til hvordan skrive solidaritetsbrev

Her finner du tips til hvordan skrive protestbrev, samt mal på ferdigskrevet protestbrev som du kan signere

Bli med i nasjonal brevskrivingskonkurranse med din klasse!

Dette kan du vinne:
En dobbeltime med besøk og foredrag om menneskerettigheter fra
Amnesty International Norge på skolen deres, inkludert pizza for hele klassen!

DETTE ER KRITERIENE FOR KONKURRANSEN
  • Støttende tekst – at du får frem hvorfor denne saken er så viktig og viser tydelig at Mikita har din støtte.

  • Kreativitet – det er et stort pluss om du dekorerer brevet ditt med for eksempel tegninger eller bilder.

  • Personliggjøring – at du forteller om deg selv og hvordan saken hans rørte deg

Et solidaritetsbrev er et brev som du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter. Brevet bidrar til å styrke og oppmuntre disse menneskene, og minne dem på at de ikke er alene i kampen for rettferdighet. Nå kan du være med på å skape en endring i livene deres!

Etter at klassen har skrevet brev, sender lærer brevene til Amnesty. Deretter sender vi brevene til den aktuelle personen.

Du kan sende det i posten til:

Amnesty International Norge,

Skriv for liv digitalt

Att: Mikita, PB 702 Sentrum, 0106 Oslo

Klassen kan også scanne brevene og sende de på mail til:

[email protected]

Dere kan også ta bilde av brevene og sende de til samme e-post.

Husk å merke mailen/konvolutten med Skriv for Liv digitalt og navnet til den det gjelder (Mikita). Fyll ut vedlagt følgeskjema og legg den ved i mailen/print den ut og legg i konvolutten.

Dette skal konvolutten/eposten inneholde

- Brevene

- Følgeskjema


Konvolutt/epost merkes med navnet til SFL individet det gjelder

Følgeskjema: Skriv for Liv i klasserommet