Start en innsamlingsaksjon

Visste du at Amnesty ikke mottar støtte fra staten? Det gjør at vi alltid kan si sannheten om en hendelse eller maktmisbruk. For å opprettholde vår uavhengighet er vi derfor helt avhengig av støtten fra enkeltmennesker som deg.
Publisert: 1. Apr 2020, kl. 09:30 | Sist oppdatert: 12. aug 2021, kl. 14:17

← tilbake til verktøykassa

Når en pandemi inntreffer ser vi at mange mennesker blir fratatt sine grunnleggende rettigheter, spesielt de som er mest sårbare. Det betyr at Amnestys arbeid er minst like viktig nå som før.

Til vanlig så ber ikke vi i Amnesty om at du som er aktivist skal bidra med å samle inn midler til organisasjonen. Som aktivist er du en essensiell del av Amnestys arbeid når du jobber lokalt for menneskerettighetene, ved å skape oppmerksomhet om sakene vi kjemper for og samlersignaturer. Men fordi vi nå er inne i en krevende situasjon, der arbeidet vårt forblir minst like viktig som tidligere, så oppfordrer vi deg til å bli med på dugnaden ved å samle inn penger til Amnesty.

Innsamlingsaksjon på Facebook

Du kan lage din egen digitale innsamlingsaksjon for Amnesty på Facebook. Mange gjør dette når de har bursdag, men det kan også være fordi du har lyst til å gjøre det akkurat nå, eller som en del av en digital konsert, et løp eller lignende.

Amnesty er autorisert av Facebook til å motta bidrag gjennom Facebook-betalinger, og du kan gjøre dette enkelt fra din egen profil ved å trykke på «Opprett innsamlingsaksjon» og søke opp «Amnesty International Norway» som mottaker. Les mer om hvordan du går frem her.

Opptre for Amnesty

Spiller du selv, eller kjenner du en artist eller et band som er opptatt av menneskerettighetene? Da kan dere arrangere en konsert for Amnesty på Facebook. Opprett et arrangement og inviter alle venner og bekjente til å delta. Stream konserten live i arrangementet og husk å minne publikum på å donere penger til Amnesty via Vipps eller ved å overføre penger.

Her kan du se hvordan Jarle Bernhoft arrangerte konsert for Amnesty, og her er lenke til selve konserten.

Andre måter å samle inn penger

Hvis du ikke er spesielt musikalsk, har du kanskje et annet talent du kan bruke? Her er noen ideer til andre måter du kan samle inn penger til Amnesty på:

• Bokopplesing: inviter til høytlesning der du leser ett kapitel hver dag
  • Diktopplesning
  • Quiz – husk da å bruke en digital plattform der dere kan kommunisere med hverandre
  • Selg ting du lager selv

Her er det bare din egen fantasi som setter grenser.

Hvordan be om donasjoner

Vipps

Vårt nummer på Vipps er 2115. Det er enkelt å vippse et enkeltbeløp, eller kjøpe ulike gaver om du titter innom «butikken».

Bankoverføring

Kontonummeret vårt er 1644.11.69764. Merk gjerne gaven med anledningen (for eksempel "konsert").

Utfordre vennene dine på sosiale medier

Her er en som tok isbøtte-utfordringen!

Husker du "ice bucket challenge" (isbøtte-utfordringen) i 2014, der personer skulle helle en bøtte med iskaldt vann over seg selv? Hva med å gjøre noe lignende og utfordre venner til å gjøre det samme, eller donere 100 kroner til Amnesty.

Forslag til utfordringer

• 100 burpees på rad
  • Løp 10 km
  • Bygg et korthus med en hel kortstokk
  • Bad i sjøen om vinteren/ isbad/ bad i snø

Ikke glem

• Man må ha videobevis og dele i sosiale medier
  • Tag @amnesty_norge og bruk #amnestychallenge.
  • Velg trygge aktiviteter som er innenfor de offisielle helserådene fra norske myndigheter og Folkehelseinstituttet

Andre måter å støtte Amnesty på