Solidaritet 31

Norske organisasjoner markerer søndag 31. oktober kl. 16:00 solidaritet ved å samles foran Stortinget og kreve forsamlingsfrihet i Russland.
Publisert: 31. okt 2010, kl. 14:39 | Sist oppdatert: 4. nov 2010, kl. 13:43
Strategi 31 er en spontan og bred sivil russisk bevegelse som siden 31. juli 2009 har holdt protestmøter for å kreve forsamlingsfrihet i Russland. Hensiktene er å fremme og forsvare retten til å holde fredelige demonstrasjoner. ”31” – er referanse til artikkel 31 i den russiske grunnloven, som slår fast at alle har rett til å samles på fredelig vis for å holde demonstrasjoner og markeringer. Manglende forsamlingsfrihet har blitt et viktig symbol for krav om demokrati og respekt for menneskerettighetene i Russland.

I Moskva holdes markeringen den 31. dag i hver måned med 31 dager på Triumfalnaya-plassen. Inntil nå har det ikke blitt gitt tillatelse til å holde markeringen, og deltakere blir rutinemessig arrestert. Det er gitt en begrenset tillatelse til markeringen i Moskva førstkommende søndag. Markeringen skjer også i mange andre byer i Russland. Blant initiativtagerne er lederen for Moscow Helsinki Group, Ljudmila Aleksejeva på 82 år. Aleksejeva ble selv arrestert nyttårsaften, og har oppfordret nordmenn til å slutte seg til aksjonen ved å markere solidaritetsaksjoner her. Vi samles foran Stortinget samtidig som demonstrantene samles på Triumfalnaya-plassen i Moskva.

Aksjonen er støttet av følgende organisasjoner: Amnesty International Norge, Bellona, Den norske Helsingforskomité, Human Rights House Foundation, Norsk PEN, Anti-rasistisk senter, Holocaustsenteret og Norsk Misjon i Øst.

Les mer her:
Ytringsfrihet i Russland i fare - journalistdrapene fortsetter.