Gjennom et annonsestunt i Financial Times bidro Amnestys støttespillere til å bryte ned den saudiske kronprinsens fasade.
Publisert: 7. Jan 2021, kl. 14:01 | Sist oppdatert: 7. Jan 2021, kl. 14:59

I november 2020 ledet Saudi-Arabia G20-møtet for verdenslederne.

Kronprinsen ønsker G20-toppledernes anerkjennelse og investeringer.

Men bak fasaden skjuler det seg en brutal sannhet:

  • Kvinner som har krevd rettigheter er fengslet, torturert og seksuelt mishandlet.
  • Den saudiske befolkningen blir nektet ytringsfrihet.
  • Demonstranter risikerer å bli halshugget.
  • Kvinner er fortsatt underlagt en mannlig verge og har ikke kontroll over egne liv.

Annonsestunt i Financial Times

Internasjonalt press er en viktig pådriver for endring i Saudi-Arabia. Derfor gjennomførte Amnesty et annonsestunt på samme tidspunkt som Saudi-Arabia samlet noen av de rikeste landene i verden til årets G20-møte.

Annonse med søkelys på Loujains historie i Financial Times. Stuntet var fundet var Amnestys støttespillere. 

Med hjelp fra våre støttespillere kjøpte Amnesty annonseplass i Financial Times. Her plasserte vi annonser med det ekte bildet av Saudi-Arabia.

Financial Times var fylt med reklameplakater fra 9.-22. november. Ved å skape denne oppmerksomheten, ville vi vise Saudi-Arabias sanne ansikt.

Stuntet traff akkurat de personene som saudiske myndigheter er mest opptatt av å imponere, nemlig verdens – og næringslivsledere.

Løftet frem Loujains historie

Annonsene rettet søkelyset mot Loujain al-Hathloul, som sitter fengslet i Saudi-Arabia.

Loujain ble fengslet for å ha stått opp for kvinners rettigheter. Hun er én av flere kvinner som sitter fengslet for å ha jobbet for endring i landet.

Du kan signere Amnestys aksjon for Loujain her.

Kampen fortsetter

Takk til alle som støttet PR-stuntet mot kronprinsen av Saudi-Arabia!

Nå fortsetter Amnesty kampen for at de kvinnelige aktivistene i Saudi-Arabia skal bli løslatt.