På gaten

Lag en konsert, markering eller gateteater. Gjør arbeidet ditt synlig og ta en aksjonen med ut i bybildet.
Publisert: 6. okt 2009, kl. 11:47 | Sist oppdatert: 19. jun 2014, kl. 12:26

Bli med på markering eller stand

Ofte arrangerer de lokale kontorene i Amnesty markeringer i forbindelse med spesielle aksjoner. Arrangementene er åpne for alle og er en fin måte å markere sin støtte og sitt engasjement på.

Blir du med på en markering arrangert av regionkontoret, kan du kanskje få inspirasjon til hvordan du kan gjøre det selv senere.

Lag din egen markering

Hvis du vil lage din egen markering kan det lønne seg å velge ut en spesiell sak å aksjonere for. Det er lettest å få oppmerksomhet rundt en aktuell sak eller et tema som Amnesty sentralt jobber med å synliggjøre, foreksempel sak-i-fokus på amnesty.no.

Husk at en markering på gata krever at man har tillatelse fra kommunen. Ta kontakt med din regionleder for hjelp og mer informasjon.

Store, tydelige bannere på en markering er viktig for å raskere kommunisere med de rundt. Bannere, utkledning og annen visuell dekor er også gode oppmerksomhetsfangere slik at flest mulig stopper opp og deltar i aksjonen.

Fortell alltid lokale medier om markeringen deres. Målet er alltid å få mest mulig oppmerksomhet om saken og inspirere andre til å bli med.

Lage utstilling eller teater

Gateteater kan være både underholdende og effektfullt. Man trenger verken mye rekvisitter eller forkunnskap for å komme i gang.

Begynn med et manus. Tenk nøye igjennom hva du vil at den lille oppsetningen skal si til de som ser på. Skal fremføringen handle om en spesiell sak eller om menneskerettigheter generelt? Hvilken oppfatning skal de som ser på sitte igjen med? Hva er det viktig at tilfeldige forbipasserende forstår budskapet?

Enklere dramatiseringer er også veldig effektfulle. Dette kan foreksempel gjøres ved at flere som aksjonerer kler seg ut. I forbindelse med aksjoner mot behandlingen av fangene på Guantánamo kledde flere som aksjonerte seg i fangedrakter. De var teipet over munnen eller satt i bur.

Slike virkemidler skaper oppmerksomhet rundt aksjonen og er svært stemningsskapende for de forbipasserende.

Husk å kontakte lokalmedier i forkant!

Arrangere konsert eller stand-up

Arranger gatekonsert med de beste bandene fra der du bor. Planlegger dere å holde en større konsert kan det også hende at kjente artister vil stille opp for dere. Musikere er avhengige av ytringsfrihet og Amnesty har lang tradisjon for at musikere og andre artister stiller opp.

Bruk anledningen aktivt og heng opp bannere og bilder av den dere aksjonerer for, del ut postkort og samle inn underskrifter før, under og etter konserten.

Inviter kjente og mindre kjente stand-up artister til å snakke om temaet dere markerer. Stand-up artister er ofte flinke til å sette ting på spissen på en humoristisk måte.

Bli med på kampanjene

Amnesty har alltid noen større kampanjer. I 2014 og 2015 er hovedkampanjen Stopp tortur. Her er det en rekke aksjonsmuligheter.

Ta kontakt med regionlederen din for å få mer informasjon om hvordan du kan bidra.