Bli med på verdens største brevskrivningsdugnad, sammen med hundretusenvis av mennesker fra hele verden.
Her får du vite mer om hvordan du kan engasjere deg for Paing Phyo Min, en menneskerettighetsforkjemper fra Myanmar.
Hva er Skriv for liv?

Oppgave:

Se på filmen og reflekter deretter over følgende spørsmål:

1. Hva legger du i ordet “menneskerettigheter”?
  2. Les gjennom verdenserklæringen for menneskerettigheter her. Hvilke menneskerettigheter har du brukt den siste uken?
  3. Har du noen gang opplevd at noen av menneskerettighetene dine ikke ble oppfylt?

Om ytringsfrihet i Myanmar

Oppgave:

Se på videoen og tenk over:

1. Kan du gi tre eksempler på hvordan du har brukt ytringsfriheten din den siste uken? Ville du kunne ytre deg slik du har gjort om du bodde i Myanmar?
  2. Hvor i FNs erklæring for menneskerettigheter finner vi retten til å ytre seg?
  3. Er det noen grenser for hva en kan ytre i Norge? Er disse grensene eventuelt problematiske?

Paing Phyo Min, Myanmar

Oppgave:

Se på videoen. Du får høre om saken til Paing Phyo Min. Reflekter deretter over spørsmålene under.

1. Hvilke menneskerettigheter ble brudd i saken til Paing Phyo Min?
  2. Hvordan reagerer du på måten Paing Phyo Min ble behandlet på? Kunne dette skjedd i Norge?
  3. Hvordan kan vi i Norge hjelpe Paing Phyo Min?
Her kan du lese mer om Paing Phyo Mins sak

Sju medlemmar av den satiriske poesigrupppen “Peacock Generation” ble arrestert mellom april og mai 2020 – en av dem var Paing Phyo Min. Han er en studentaktivist som også var president for studentorganisasjonen ved Dagon-universitetet i den største byen i Myanmar, Yangon.

Medlemmene av gruppen ble arrestert for å ha framført en Thangyat, en slags satire-revy blandet med slampoesi. I revyen gjorde Peacock Generation narr av de bevæpnete styrkene i Myanmar og kritiserte den store makten de militære lederne i landet har. De la også ut bilde og en livestream av revyen på nett. Som følge av dette ble de arrestert og tiltalt for en rekke forbrytelser. Paing Phyo Min ble dømt til totalt 6 år i fengsel, bare for å ha framført Thangyat og brukt sin ytringsfrihet. Det var han som fikk lengst fengselsstraff av alle. Nå sitter han i Insein-fengselet som er sterkt overfylt, og der faren for koronasmitte er stor.

Amnesty krever at myndigheitene i Myanmar:

• Umiddelbart løslater Paing Phyo Min og de øvrige medlemmane av «Peacock Generation».

Bli med i nasjonal brevskrivingskonkurranse med din klasse!

Nå har du fått et innblikk i saken til Paing og brudd på menneskerettighetene han har blitt utsatt for. Nå kan du være med å kreve en endring i saken hans ved å skrive solidaritetsbrev!

Dette kan du vinne:
En dobbeltime med besøk og foredrag om menneskerettigheter fra
Amnesty International Norge på skolen deres, inkl. pizza for hele klassen!

Et solidaritetsbrev er et brev som du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter. Brevet bidrar til å styrke og oppmuntre disse menneskene, og minne dem på at de ikke er alene i kampen for rettferdighet. Nå kan du være med på å skape en endring i livene deres!

Etter du har skrevet brevet sender du det til oss, så sender vi det videre.

Du kan senda det i posten til:

DETTE ER KRITERIENE FOR KONKURRANSEN
  • Støttende tekst – at du får frem hvorfor denne saken er så viktig og viser tydelig at Paing Phyo Min har din støtte.
  • Kreativitet – det er et stort pluss om du dekorerer brevet ditt med for eksempel tegninger eller bilder.
  • Personliggjøring – at du forteller om deg selv og hvordan saken hans rørte deg.

Amnesty International, PB 702 Sentrum, 0106 Oslo

...eller på mail til:

Du kan også ta bilde av brevet og sende det til samme e-post.

Dersom du ønsker delta i konkurransen, er det viktig at du merker brevet med klasse og skolenavn. Husk å merke mailen/konvolutten med kampanje og navnet til den som skal få brevet (Paing Phyo Min).

Ditt bidrag teller!

Det hjelper å sende solidaritetsbrev!

Et enkelt brev kan kanskje ignoreres, men ikke tusenvis av brev. Derfor trenger vi å ha deg og klassen din med i årets Skriv for liv!

Aksjoner

Vil du gjøre mer?

Signer våre aksjoner og bli med i kampen for at menneskerettighetene blir innfridd for alle!