Og vinneren er...

Carl-Frederic Salicaths bilde "Remember" gikk av med seieren i Amnestys fotokonkurranse om forsvinninger. - Tilstede og fraværende på samme tid, beskriver juryen.
Publisert: 28. Apr 2010, kl. 14:58 | Sist oppdatert: 30. Apr 2010, kl. 14:41

Juryens begrunnelse sier følgende:
Fotografen har klart å tolke oppgaven i konkurransen i ett enkeltstående bilde. Den anonyme, gjennomsiktige mannen på benken, er både tilstede og fraværende på samme tid, akkurat som tusener av mennesker som er utsatt for politiske forsvinninger. Familiene deres forblir uvitende om deres nærmest fortsatt lever eller er borte. Den tekniske bruken av lys og skygge skaper et velkomponert, godt bilde som passer til den dramatiske tematikken.

Bildet ble til da fotograf Carl-Frederic Salicath var ute sammen med noen venner ved Breievatnet i Stavanger. De eksperimenterte med lange lukkertider i kveldmørket og da en venninne av fotografen satte seg i treet og så ned på mannen på benken, kom tanken om å ta et bilde til Amnestys fotokonkurranse.

- Jeg brukte lang lukkertid, og gjorde mannen halvt gjennomsiktig. Da blir det som om kvinnen i treet ser ned på han som engang var der, sier Salicath til amnesty.no.

Amnesty fikk 46 innsendte bidrag til fotokonkurransen, som ble samlet i en gruppe på Flickr.

- Det var gøy å se bredden i de innsendte bidragene, sier jurymedlem og nettredaktør i Amnesty Kristin Rødland Buick.

- Vi så mange kreative måter å tolke begrepet forsvinninger på, men vinnerbildet skilte seg ut ved å gi den sterkeste stemningen av politiske forsvinninger.

I juryen satt bildesjef i Dagsavisen Luca Kleve-Ruud, som blant annet vant beste nyhetsbilde under Årets Bilde-utdelingen i år, fotograf og nettredaktør i Amnesty Kristin Rødland Buick og medlem og praktikant i Amnesty Siri Nielsen.

Prisvinner Carl-Frederic Salicath får produkter fra Amnestys kleskolleksjon Activist til en verdi av 2000 kroner.

Amnesty beklager forsinkelsene i kåringen av vinneren, blandt annet grunnet sykdom i juryen.