Amnesty om Snowden-saken: - Norge bør behandle asylsøknaden

Amerikanske myndigheters utrettelige kampanje for å blokkere varsleren Edward Snowdens forsøk på å søke asyl er en alvorlig krenkelse av hans menneskerettigheter.
Publisert: 3. jul 2013, kl. 11:11 | Sist oppdatert: 18. des 2013, kl. 10:35
Torsdag sendte Amnesty International i Norge en anmodning til Utlendingsdirektoratet om å få benytte anledningen organisasjoner har til å fremme muligheten for at asylsøkere som befinner seg utenfor Norges grenser skal kunne få sin asylsøknad behandlet i Norge. Amnesty ba spesifikt om å kunne få søke om at Snowdens asylsøknad behandles i Norge.

Dette ble avslått med følgende melding per epost:
- I henhold til ”Retningslinjer for arbeidet med overføringsflyktninger” GI 2010 pkt. 9 e) kan norske frivillige organisasjoner fremme saker på kvoten for overføringsflyktninger. Dette gjelder ‘Norske frivillige organisasjoner med tilstedeværelse i områder der UNHCR ikke er representert eller ikke har mandat til å fremme søkeren for gjenbosetting’. Dette vilkåret er ikke oppfylt i denne aktuelle saken, siden UNHCR har representasjon i Moskva.

I brevet til Utlendingsdirektoratet skriver Amnesty at man er klar over dette vilkåret, men ber om muligheten for å fremme saken likevel på grunnlag av situasjonens uvanlige karakter. Snowden har sittet i transit i en flyplass i Moskva og det er uklart om han har mulighet til å fremme sin sak for UNHCR.

- Vi konstaterer at UDI på et rent formalistisk grunnlag har avvist vår forespørsel, uten å realitetsbehandle de faktiske forhold omkring Snowdens reelle mulighet til å bruke sin rett til å søke asyl. Gitt sakens natur er det all grunn til å stille spørsmålstegn ved norske utlendingsmyndigheters prinsippfasthet. Menneskerettighetene er til for å ivareta menneskers rettigheter, ikke staters, sier Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty International i Norge.
Les Amnestys brev til Utlendingsdirektoratet.

- Ingen bør straffeforfølges for å avsløre menneskerettighetsbrudd. Slike avsløringer er beskyttet i henhold til retten til informasjon og
ytringsfrihet. Amnesty International oppfordrer derfor norske myndigheter til å ivareta Snowdens rett til å søke asyl og få sin asylsøknad behandlet i Norge, sier politisk rådgiver i Amnesty International, Beate Ekeløve-Slydal.

Amnesty reagerer sterkt på hvordan amerikanske myndigheter nå saboterer varslerens forsøk på å søke asyl.

-Amerikanske myndigheters forsøk på å presse andre regjeringer til å blokkere Snowdens forsøk på å søke asyl er svært beklagelig, sier Michael Bochenek, direktør i lov- og policy-avdelingen i Amnesty International.

- Det er hans uinntagelige rett, nedfelt i internasjonal lov, å søke asyl. Det bør ikke forhindres av noen, sier Bochenek.

Frykter mishandling

Amnesty International mener at varsleren risikerer å bli mishandlet hvis han utleveres til USA.

- Vi vet at andre som har blitt straffeforfulgt for lignende handlinger, har blitt holdt fanget under forhold som ikke bare Amnesty International, men også FN, anså som umenneskelige og nedverdigende. Behandlingen brøt med internasjonal lov, sier Bochenek.
Han mener enhver tvungen utlevering til USA, vil kunne føre til brudd på Snowdons menneskerettigheter.

- Intet land kan returnere en person til et annet land der en risikerer å bli utsatt for mishandling, sier Ekeløve-Slydal.

Bør ikke straffeforfølges

Amnesty International tror ikke Edward Snowden vil få en rettferdig rettergang dersom han blir utlevert til USA.

- Høytstående amerikanske embetsmenn har allerede forhåndsdømt varsleren Snowden, selv før noen rettssak har funnet sted, og erklært ham skyldig og for å være en spion. Det fremstår som om den amerikanske regjeringen hovedsakelig sikter ham fordi han har avslørt regjeringens - og andre regjeringers – ulovlige handlinger som er i strid med menneskerettighetene, sier Ekeløve-Slydal.

Amnesty har lenge vært klar på at Snowden er en varsler og at han har avslørt informasjon som er av enorm offentlig interesse i USA og resten av verden.

OPPDATERING 18.12.2013
EDWARD SNOWDEN:
  • Tidligere CIA-ansatt.
  • Har lekket opplysninger om omfattende overvåkning utført av amerikanske myndigheter.
  • Siktet for spionasje og tyveri av statlige hemmeligheter
  • Amerikanske myndigheter ber om å få Snowden utlevert fra Hong Kong, der han til nå har oppholdt seg.
  • Snowden søkte mandag asyl i Norge og 17 andre land
  • Amnesty mener Snowden ikke bør straffeforfølges, og frykter for at han vil bli mishandlet om han utleveres til USA.
  • Les om livet til mannen som kalles både en forræder og en helt, på U.S. News.
  • Her kan du leser mer om historien bak lekkasjene og avsløringene her.

Les mer på amnesty.no