Kulturelle innslag under Landsmøtet 2010

Vi er stolte over å kunne tilby et variert og kvalitativt godt kulturtilbud under Amnestys landsmøte. Her finner du en oversikt over hvem og hva du kan oppleve mens du er i Tromsø.
Publisert: 27. sep 2010, kl. 15:24 | Sist oppdatert: 13. Mar 2012, kl. 12:10
Morten Wintervold (f. 1981) bor i Tromsø og debuterte med diktsamlingen Utfall i 2002. Siste utgivelse er Oldemor, du er med barn (2009), den avsluttende boken i slektstrilogien som også innbefatter I slekt (2005)og Nytt kull på voksenopplæringa (2007). Wintervold sitter i redaksjonen til det Tromsøbaserte litteraturtidsskriftet Kuiper. I anledning landsmøte skal han presentere sitt bidrag til Amnesty-antologien "Akkurat nå" på Sjøgata XII fredag 22. okt.

Boreal Trova Ensemble
Latin-amerika har en rik tradisjon for viser med sosial og politisk innhold. I tider preget millitærdiktaturer og revolusjoner vokste musikken kjent som Trova eller Nueva Canción frem, som kombinerte elementer fra tradisjonelle musikkformer med tekster med en ny politisk bevissthet. Denne Tromsø-baserte gruppen med Mie Reibo Dahl i spissen byr på et utvalg låter av kjente og mindre kjente Trova-artister

James Crabb er en skotsk accordionvirtuos i verdensklasse og en ettertraktet solist for mange av verdens ledende kammer- og symfoniorkestre. Vi er veldig stolte over at han skal spille for oss under den formelle åpningen av landsmøte lørdag 23. okt. Crabb er særlig kjent for sine tolkninger av den argentinske komponisten Astor Piazzolla, og for sitt samspill med Geir Draugsvoll.

Peter Estdahl (17) fra Tromsø vant Amnesty regionale låtskriverkonkurranse nå i høst. Juryen var enig i at vi her har med et betydelig talent med stort potensiale å gjøre. Gled dere til å høre hans vinnerbidrag " My World" under festmiddagen lørdag kveld den 23. okt.

For bandet Adjágas er joiken et sentralt og bærende element. Det forhindrer ikke at musikken er influert fra flere forskjellige sjangere. Adjagàs, med de samiske joikerne Lawra Somby og Sara Marielle Gaup i spissen, har gitt ut to album og har allerede en internasjonal karriere med gode kritikker og konserter i utlandet. En stort bedre avslutning for Landsmøte kunne vi vanskelig tenke oss.

Vi anbefaler på det varmeste å besøke Perspektivet museums fotoutstilling om romfolket i Europa.I perioden 2000 – 2006 reiste fotograf Joakim Eskildsen og forfatter Cia Rinne med fotoapparat og penn for å dokumentere romfolkets kultur og livssituasjon i dag, i sju forskjellige land. De fikk tett kontakt med de menneskene de besøkte, noe som avspeiler seg i Eskildsens bilder og gjør utstillingen og boken The Roma Journeys til et varmt og bildemessig enestående portrett. Utstillingen viser mennesker som lever et fattig og hardt liv, men med et ukuelig livsmot, sterke familiefellesskap og eksplosive utløp for sin kreativitet i musikk, farger og fest.

Kunstnere og artister som bidrar under Amnestys Landsmøte i Tromsø 22. - 24. okt 2010