Kom på trykk i avisa

Ønsker du mer oppmerksomhet rundt en sak eller arrangement du mener er viktig? Prøv å få saken i lokalavisa! Lokalaviser liker å vise frem lokalt engasjement, og et oppslag i pressen kan skape større interesse for arrangementet ditt, samt spre viktig kunnskap om en sak.
Publisert: 16. okt 2019, kl. 10:52 | Sist oppdatert: 12. aug 2021, kl. 14:17

← tilbake til verktøykassa

Har du planlagt et arrangement, kan du kontakte din lokale avis, radiostasjon eller TV-kanal og fortelle om det. Du finner lokalavisens kontaktinformasjon på hjemmesiden deres.

Husk å være ute i god tid, hvis du håper på besøk. Her er noen tips til hvordan du kan avisa til å komme, og nedenfor følger noen tips til hva du kan gjøre om journalisten ikke kan komme.

Hvordan skape en god historie?

1. Sensasjon
Hvis det noe nytt eller litt annerledes vedarrangementet ditt, kan det være interessant for media. Er en av Skriv for liv-sakene ekstra viktig for dere, eller gjennomfører dere noen spesielle aktivi-teter på arrangementet? Fortell pressen om det som gjør ditt arrangement unikt.

2. Nærhet
Mediene liker å skrive om ting som engasjerer mennesker i nærmiljøet. Hvis mange lokale melder seg på arrangementet ditt, kan du bruke dette som et poeng overfor mediene.

3. Et kjent fjes
Kjente personer vil kunne skape større oppmerksomhet rundt arrangementet ditt, og kan gjøre det ekstra attraktivt for media å komme. Skal dere for eksempel få besøk av en kjent foredragsholder eller lignende? Fortell media om det!

Dersom du ikke rakk å kontakte lokalavisa i tide eller de ikke kunne komme, er det fortsatt en god sjanse for at du kan komme på trykk. Med noen enkle grep, kan du sende journalisten en såkalt “pressemelding” så fort arrangementet er ferdig. I en pressemelding kan du gi den kanskje veldig travle journalisten den informasjonen som trengs for å skrive en sak.

Her er hva journalisten er interessert i for å lage en sak i etterkant:

Hvordan skrive en pressemelding?

1. Hva skjedde?
Skriv ca. to enkle avsnitt med hva som skjedde, i et fakta-orientert språk på en fortellende måte, som en journalist ville skrevet. Her gjelder de samme tipsene som for “en god historie” ovenfor.

2. Si vårt budskap
Gi gjerne ett-to sitater med Amnestys budskap i saken, enten om ditt person-lige engasjement og internasjonal solidaritet, eller konkret om en eller flere av sakene. Hva er viktig for deg? Hva ønsker vi oppnå? Hva kan vi oppfordre leserne til å gjøre?

3. Bilde
Ta noen bilder av arrangementet, gjerne et fortellende bilde som viser hva som skjedde, og helst i så høy oppløsning som mulig. Bilder er en effektiv måte å fortelle en historie på og gjør det mer attraktivt å trykke saken. Husk samtykke, altså at du spør dem du tar bilde av om det er greit at du fotograferer dem, og at det er i orden at du sender bildene til lokalavisa.

4. Sende epost
Send en epost med avsnittene, sitatene og bildet til lokalavisa, enten som et Word-dokument eller som tekst i en epost. Bruk gjerne tittelen «Pressemelding» og en interessant og relevant tittel, f.eks. «Ungdom står opp mot tortur i Mexico» eller «Skrev 50 brev på en kveld».

Hva kan du siteres på i media?
Husk at Amnesty snakker med én stemme – over hele verden. Snakk med din regionleder om du er litt usikker på hva Amnesty mener om et tema. Du har også rett på sitatsjekk, så spør journalisten om dette.