Klar oppfordring til norske journalister: - Dekk OL-medaljens bakside

Tenk utenfor boksen. Dra utenfor OL-byen. Bruk visumet deres til å vise det virkelige Russland.
Publisert: 16. Jan 2014, kl. 15:52 | Sist oppdatert: 17. Jan 2014, kl. 09:54
Det var beskjeden til norske journalister som møtte russiske mennekserettighetsforkjempere i Amnestys lokaler igår.
Gregory Shvedov, redaktør i Caucasian Knot, poengterte flere ganger at det er viktig å få vist frem at ikke alt som skjer i Sotsji er positivt. Blant annet er det flere i OL-byens nærområde som har svært dårlige levekår. Midt på vinteren lever folk uten mulighet til å varme opp husene sine.
- Bruk visumet deres til å rapportere om det som skjer bak OL-fasaden, sa han.

På grunn av omfattende kontroll og overvåking av utenlandske journalister i Russland understreket han nødvendigheten av å beskytte kildene sine. Dersom journalister får datamaskinene sine konfiskert, er sjansen stor for at kildematerialet blir kopiert.
- Personer som har vært i kontakt med utenlandsk presse utenfor OL-byen, kan komme i trøbbel, advarte han samtidig.

Han mente også at journalistene må huske å tenke på sin egen sikkerhet. Med et ironisk smil ba han de oppmøtte journalistene om å skaffe seg en god livsforsikring før de tar turen i retning noen av Russlands mer konfliktfylte områder.
- Kjenn dine rettigheter

Advokaten Aleksander Popkov er selv fra Sotsji, og har lenge arbeidet med å forsvare rettighetene til migranter, aktivister og journalister. Hans konkrete tips til journalistene var å gjøre seg kjent med hvilke rettigheter man har:
- Loven pålegger politiet å skaffe advokat og tolk om russisk ikke er morsmålet ditt. Beslaglegger politiet noe fra deg, er de pliktige å føre protokoll over det, noe det kan være greit å minne dem om. Det at man kan vise at man har en viss oversikt over loven kan gjøre tjenestemenn usikre på sin egen stilling.

På spørsmål fra møteleder Morten Jentoft om virkningen av at Sotsji-OL er president Putins «personlige prosjekt» svarte menneskerettighetsforsvareren følgende:
- Kritikk av de olympiske leker og av skadene de har gjort på miljøet her blir kritikk av staten og av Putin selv.

Vanskeligere å være homofil etter OL

Tilstede på dagens møte var også Anastasia Smirnova, leder for paraplyorganisasjonen LGBT Network som arbeider for rettighetene til Russlands homofile, lesbiske, bifile og transpersoner. Hun håper at tilreisende journalister til Sotsji vil tenke utenfor boksen når det kommer til å rapportere om de homofiles situasjon i landet.

- Journalistene nevner gjerne Sotsjis nattklubb for homofile i reportasjene sine, men den er en så liten del av de homofiles liv at man ikke burde bruke det som et symbol på hvor bra de har det. Med en gang de homofile forlater den og går tilbake til hverdagen står de i fare for å bli trakassert, også av egen familie, sa hun til de fremmøtte.
Hun la til at hun også har et håp om at media ikke glemmer å følge med når OL er over, for det er da det igjen kan bli virkelig vanskelig å være homofil i Russland.

Lederen for Amnestys kontor i Russland, Sergei Nikitin, var glad for oppmøtet av norske journalister, slik at utfordringene i hjemlandet kunne få mer oppmerksomhet fra internasjonale medier.
- Dessverre har ting gått fra vondt til verre. Med de nye lovene, som har til hensikt å legge sterke bånd på sivilsamfunnet, er arbeidet blitt svært vanskelig for oss og våre kollegaer i menneskerettighetsmiljøet, sa han.
Avhørt seks ganger på 12 timer
I panelet satt også TV2journalist Øystein Bogen, som fortalte om opplevelsene han hadde under en reportasjereise til Sotsji-området før jul.
- Politiet er ikke din venn. Myndighetene er heller ikke det, sa han.
Bogen og fotografen fra TV2 ble avhørt seks ganger på 12 timer av russisk politi. De ble anklaget for å være narkomane og bedt om å avgi urinprøve. Etter råd fra den norske ambassaden, nektet de dette. De ble senere løslatt etter press fra norske myndigheter.

- Hvis du havner i trøbbel, ring den norske ambassaden med en gang. Insister på det.

På tross av opplevelsene støttet han de russiske menneskerettighetsforkjempernes oppfordring om å også rapportere om det som skjer utenfor den olympiske arenaen.

INFORMASJONSMØTE OM RUSSLAND
Anastasia Smirnova fra det russiske lhbt-nettverket, sjefen for Amnesty i Russland, Sergey Nikitin, Gregory Shvedov, redaktør for nettstedet Caucasian Knot og Aleksander Popkov, advokat fra Sotsji satt i panelet under informasjonsmøtet.
Møtet er et samarbeid mellom Den norske helsingforskomité, Amnesty International, Landsforening for lesbiske og homofile, Skeiv Ungdom og Bellona.
For journalister
Klokken 11.00 kom rundt 40 norske journalister på informasjonsseminaret, som også var et samarbeid med Norsk Journalistlag. I tillegg til de fire russiske menneskerettighetsforkjemperne, holdt TV2s Øystein Bogen en innledning om sine opplevelser med politiet i Russland. NRK-korrespondent Morten Jentoft var ordstyrer.
For aktivister
Klokken 18.00 ble Amnestys lokaler igjen fylt opp. Til denne delen møtte rundt 80 mennesker opp for å høre om menneskerettighetssituasjonen i Russland. Blant de oppmøtte var SV-politiker Bård Vegard Solhjell i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget.

Les mer på amnesty.no