Aktivistportalen
Over hele verden engasjerer ungdom seg i Amnesty og jobber sammen for menneskerettigheter på en morsom og kreativ måte. Vi trenger deg som vil være med å jobbe for en mer rettferdig verden.
Hvem jobber med unge i Amnesty?

Møt Maria, vår ungdomskoordinator!

Er du nysgjerrig på hvordan det er å være ung i Amnesty, eller lurer du på hvordan du kan bidra? Da er Maria personen for deg! Send hun en mail på [email protected] eller slå på tråden til 47304119

3 kjappe med Maria!

Hva gjør du som ungdomskoordinator i Amnesty?
Min jobb er å sørge for at Amnesty er et godt og naturlig sted for unge å engasjere seg for menneskerettigheter. Jeg støtter Amnestys ungdom og studentaktivister i arbeidet med å skape gode, nasjonale møteplasser og fora for læring i form av student/ungdomsråd og samlinger. I tillegg jobber jeg for at unge aktivister i Norge blir koblet sammen med aktivister i andre land for å dele erfaringer om hvordan det er å være aktivist i andre deler av verden.

Hvis du kunne hatt en superkraft, hva ville det vært, og hvorfor?
Det hadde vært veldig fint å kunne fly. Det gjør jeg ofte i drømmene mine og den friheten skulle jeg gjerne hatt i virkeligheten også. Og tenk så mange steder man kunne opplevd i verden uten et eneste lite klimaavtrykk.

Hva er ditt beste Amnestyminne?
Jeg er ganske ny i Amnesty, men det som har gitt meg mest glede og inspirasjon i denne tiden har vært å se hvor ivrige de unge aktivistene har vært etter å komme ut på gatene etter landet har åpnet igjen og etter alt for lang tid foran skjermene hjemme. Så da studentsamlingen og ungdomsrådet endelig kunne avholdes fysisk var det nesten rørende å se at som mange kom til Oslo og kunne ta del i dette fellesskapet.

Arrangementer for ungdom og studenter

8. november 2021 Fredrikstad
Synes du verden er urettferdig og har du lyst til å gjøre noe med det? Er du nysgjerrig på Amnesty og vårt arbeid? Er du ungdom og bor i Fredrikstad eller i nærheten? Da er dette møtet noe for deg! 💛📣

Oversikt ungdom- og studentgrupper i Amnesty

Amnesty Student Volda

Veronika Helen Svartvatn

Amnesty Student Trondheim (NTNU)

Amnesty NTNU er en gruppe av og for engasjerte studenter i Trondheim!
Fast på vårt årshjul er i høstsemesteret markeringen av pride og Skriv-for-liv kampanjen, Menneskerettighetsuka i vårsemesteret. Nasjonale Amnestykampanjer og sakene som engasjerer gruppa til en hver tid er selvfølgelig med oss hele året, og blir gjennomført som underskriftskampanjer på stands, på sosiale medier eller vår egen oppfinnsomme aksjon. Målet vårt er å øke kunnskapen om menneskerettigheter og arbeidet som går inn i det, og ønsker å gjøre det på en kreativ og sosial måte. Det kan vi by på i våre faste møter annenhver uke, kurs, filmkvelder, debatter, brevskriving og alle andre arrangement gruppen kommer opp med.
Vi er alltid åpne for nye medlemmer, og svarer gledelig på spørsmål!
Sjekk gjerne ut våre sosiale medier hvor du finner tidligere arbeid, kommende arrangement og jevnlige oppdateringer fra gruppa.

Instagram: @AmnestyNTNU
Facebook: @AmnestyStudentTrondheim
Torunn Bårdstu

Amnesty Student Tromsø

Amnesty Student Stavanger

Vi er en studentgruppe åpen for alle studenter i Stavanger, som både aksjonerer og har jevnlige sosiale kvelder. Hvert år arrangerer vi menneskerettighetsuka ved UiS, i tillegg til andre aksjoner som stands, filmvisninger og underskriftskampanjer. Vi er alltid åpne for nye medlemmer, og om du er interessert i å lære mer om menneskerettigheter, eller har lyst å få nye venner, håper vi at du vil bli medlem av vår gruppe!

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å vite mer - eller sjekk ut vår Facebookside!

Malin Henden

Amnesty Student Oslo Met

Vi er OsloMet sin studentgruppe!
Som nyåpnet gruppe er vår visjon å aktivt spre kunnskap om både menneskerettigheter og ulike menneskerettighetsbrudd gjennom seminarer, filmvisning, debatter, stands og masse annet morsomt aktivistarbeid. Vi er en sosial og hyggelig gjeng som ønsker nye, engasjerte medlemmer velkommen!
Sjekk gjerne ut våre sosiale medier, og ikke nøl med å ta kontakt dersom du har noen spørsmål.
Instagram: @AmnestyOsloMet
Twitter: @AmnestyOsloMet
Ida Avedal

Amnesty Student NMBU

nora Spilsberg

Amnesty Student Lillehammer

Debora Kamitanji

Amnesty Student Kristiansand

Halvor Nyhus Hagen

Amnesty Student Jus oslo

Silje Maria Hafskjold Sørum

Amnesty Student Bodø

Fereshta Akbari

Amnesty Student Blindern

Amnesty Student Blindern er en studentgruppe på universitet i Oslo campus Blindern. Vi arrangerer stands, debatter, panelsamtaler, filmkvelder o.l. for å belyse temaene og kampanjene vi jobber med. I tillegg til dette finner vi på sosiale ting innad i gruppen. Har du spørsmål er der bare å ta kontakt!
Ingjerd Erika Skjerven

Amnesty Student Bjørknes

Sigrid Fjellstad

Amnesty student Bergen jussgruppe

Jussgruppen er en undergruppe til Amnesty Student Bergen. I jussgruppen ønsker vi å rette fokuset mot det juridiske, og knytte det opp mot fagene på juridisk fakultet. Gruppen er selvfølgelig også åpen for studenter fra andre fakulteter. Vi arrangerer foredrag, faglige kvelder innad i gruppa og sosiale kvelder. Møter holdes på mandager på The Impact Hub, ta kontakt med leder hvis det er noen spørsmål. Bli med!

Amnesty Student Bergen Aktivistgruppe

Aktivistgruppen er en av undergruppene i Amnesty Student Bergen, som har hovedfokus på aksjoner og aktivisme generelt, og er åpen for alle studenter og ellers interesserte! Vi har møter annenhver mandag, hvor vi planlegger arrangementer og aksjoner som omhandler Amnestys saker, spesifikt saker som engasjerer medlemmene av gruppen vår. Vi planlegger alt fra stands, debatter, filmvisninger og konserter – generelt alt av kreative ideer som medlemmene våre har! Vi samarbeider også tett med de andre undergruppene i Amnesty Student Bergen.

Amnesty Student Bergen

UFA-Gruppe 2305 Amnesty Ungdom Haugesund

Maria Hoell

Ufa-gruppe 2273 Hetland VGS

Hei, vi er en gruppe på Hetland videregående skole i Stavanger. Vi er alltid åpne for nye medlemmer og tar de i mot med åpne armer. Hvis du har noen spørsmål er det bare å ta kontakt :) Alle er velkomne :)
Eirill Steinset

Amnesty Ungdom Tønsberg

Camilla Olsen

Amnesty Ungdom Trondheim

Hos ungdomsgruppa i Trondheim er alle velkommen. Vi har medlemmer fra flere skoler i Trondheim, og alderen på oss i gruppa rangerer fra 13 til 19 år. I ungdomsgruppa arrangerer vi spennende og underholdende events om menneskerettigheter. Å bli aktiv i Amnesty er en utrolig givende fritidsaktivitet, hvor man kan ha det gøy samtidig som man utgjør en forskjell. Vi har arrangert Skriv for liv, debatter, stunts og samlet underskrifter for Amnesty sine aksjoner. Vi har faste møter hver uke hvor vi sammen planlegger hva vi skal gjøre for å synliggjøre brudd på menneskerettighetene. Det gruppa velger å fokusere på er fullt og helt opp til oss som er aktive i den, noe som gir hvert gruppemedlem sjansen til å bestemme hvilken retning gruppa skal ta. Nye medlemmer er alltid velkommen, så det er bare å ta kontakt. Vi ser fram til å møte deg!

Sjekk gjerne ut vår instagramkonto: @Amnestyundomtrondheim
Jenni Sletta

Amnesty Ungdom St. Olav

Sana Jahangir

Amnesty Ungdom Sandefjord

Ilja Sofie Jakobsen

Amnesty Ungdom Oslo International School

Tova Pilblad

Amnesty Ungdom Oslo

Vi er en Amnesty-gruppe for all ungdom mellom 13 og 19 år i Oslo.
Vi har møter annenhver tirsdag kl 18-20 på kontoret i Grensen 3.
Alle er velkommen!
Ida Fagerli Aslaksen

Amnesty Ungdom Kongsgård

Lara Myklathun

Amnesty Ungdom Kongsbakken

Katrine Mikkelsen

Amnesty ungdom Katta Oslo

Ingeborg Frich Molteberg

Amnesty Ungdom Fredrikstad

Sara-Alvilde Larsen

Amnesty Ungdom Drammen

Line Tran

Amnesty Ungdom Blindern

Ingrid Ellis

Amnesty Ungdom Bergen Sentrum

Denne ungdomsgruppen har ungdommer fra flere skoler og er flerspråkelig, dvs at de holder møter på norsk og engelsk. Vanligvis holdes det jevnlige gruppemøter på Impact HUB der Amnesty region vest holder til, men pga pandemien har de blitt holdt hovedsakelig digitalt.
Ønsker du å bli med, eller starte din egen ungdomsgruppe?
Ta gjerne kontakt med oss på denne e-posten, eller med regionleder.

Amnesty Ungdom Ålesund

Vi er en liten men engasjert gruppe med ungdommer i alderen 17-22 år, som ønsker å kjempe for menneskerettigheter. Dette gjør vi ved å holde foredrag, delta på lokale aktiviteter, skrive leserinnlegg, stå på stands og samle underskrifter til Amnesty's kampanjer. Høres dette interessant ut? Ta kontakt! Nye medlemmer er alltid velkommen.
Benedicte Tømmerdal

Har du spørsmål om ungdomsarbeidet i Amnesty?
Ta kontakt med Maria!

default image