Aktivistportalen
Kampen for menneskerettighetene kan også gjøres digitalt. Vi håper du vil være med å bidra til å gjøre verden bedre, hjemmefra din egen stue.
Smittevernveileder

Amnesty har laget egen smittevernveileder Les gjeldende regler for samlinger og arrangementer her.

Under koronapandemien har vi måtte tenke ut nye og kreative måter vi kan kjempe for menneskerettighetene på. Selv om vi nå kan gjenoppta fysisk aktivitet, vil digital aktivisme fortsatt være viktig i tiden som kommer.

I denne aksjonsveiledningen vil du finne både nye og kjente forslag til aktiviteter, tips, ideer og oppfordringer til hva du kan gjøre alene eller sammen med gruppen din hjemmefra.

Dersom du har mulighet, håper vi at du vil være med å bidra i kampen for menneskerettighetene!

Er du med i Amnesty-gruppe?

Selv om vi nå kan møtes fysisk igjen, har mange fått god erfaring med å benytte digitale møteplasser.

Usikker på hvordan gjennomføre et digitalt møte?

Les mer om digitale plattformer og tips til gode digitale møter, i verktøykassa her.

Lyst til å finne på noe sosialt med resten av Amnesty-gruppa?

Hva med et digitalt kaffeslabras eller spillkveld? Sjekk ut denne siden for tips til sosiale, digitale aktiviteter dere kan finne på sammen i gruppa.

Bruk sosiale medier

I tillegg til å aksjonere for menneskerettighetene ute, er sosiale medier blitt en stadig mer viktig plattform for aktivisme. Bruk Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og andre sosiale medier til å fortelle om Amnestys viktige arbeid og oppfordre til handling.

Bli med

De viktigste tingene du kan gjøre i sosiale medier akkurat nå er:

1. Informer om aksjonene våre

Jo mer oppmerksomhet vi får rundt aksjonene våre, jo bedre er det. Blir du engasjert av en sak? Vis det frem!

Vi vet at personlig engasjement fungerer best for å også engasjere andre. Derfor er det fint om du snakker i kamera på Instagram story og sier litt om en aksjon du jobber med, samt hvorfor du er engasjert i akkurat denne saken.

Oppsett på storyen kan være:

• Du forteller om en sak og hvorfor du bryr seg om denne
  • Forklar at Amnesty trenger så mange signaturer som mulig
  • Legg et sceenshot av aksjonen fra nettsiden i slutten av storyen og skriv «Signer aksjonen på amnesty.no»
  • Husk å tagge @Amnesty_Norge og din regions konto

Lenger nede i denne veiledningen finner du oversikt over relevante aksjoner som du kan fortelle om.

2. Spre håp!

Din innsats gir resultater!

I juli ble Germain Rukuki fra Burundi løslatt etter å ha vært uskyldig fengslet i mer enn fire år. Også i Saudi-Arabia har internasjonalt press gitt resultater: I juni ble de kvinnelige menneskerettighesforkjemperene Samar Badawi og Nassima al-Sada løslatt fra fengsel.

Inspirer andre til å være med å bidra ved å dele gode nyheter i sosiale medier. Det kan du gjøre ved å dele bilde av deg selv, eller en video, med tekst og lenke til informasjon om personen du vil fortelle om.

Klikk her for flere positive nyheter i sakene vi jobber med.

3. Lage din egen innsamlingsaksjon på Facebook

Du kan lage din egen digitale innsamlingsaksjon for Amnesty på Facebook. Mange gjør dette når de har bursdag, men det kan også være fordi du har lyst til å gjøre det akkurat nå, eller som en del av en digital konsert, et løp eller lignende.

Amnesty er autorisert av Facebook til å motta bidrag gjennom Facebook-betalinger, og du kan gjøre dette enkelt fra din egen profil ved å trykke på «Opprett innsamlingsaksjon» og søke opp «Amnesty International Norway» som mottaker. Les mer om hvordan du går frem her.

Les om andre måter du kan samle inn penger til Amnesty lenger nede på siden.

Trenger du litt starthjelp?

I Amnestys oppdaterte «tips til bruk av sosiale medier» finner du viktig og nyttig informasjon om hvordan du kan nå flere i sosiale medier. Husk å følge retningslinjene for bruk av sosiale medier .

Bli med på møter

Fremover vil vi arrangere både digitale og fysiske møter. Følg med på kalenderen til Amnesty for informasjon om møter og arrangementer fremover.

Se kalender her

Aksjoner

Jo flere vi er som står opp for andre mennesker, jo større påvirkningskraft har vi. Derfor jobber Amnesty alltid med å samle så mange signaturer som mulig for relevante aksjoner.

Du kan bidra med å selv signere aksjonene og ikke minst ved å spre dem videre slik at andre signerer. Ikke glem tipsene til hvordan spre aksjonene i sosiale medier, som du finner høyere oppe i denne veiledningen.

I de tre sakene under finner du flere måter du kan engasjere deg for dem akkurat nå, i tillegg til å samle signaturer.

Tre aktuelle aksjoner

Overlevde drapsforsøk - ble fengslet

Aleksej Navalnyj ble forgiftet av den russiske sikkerhetstjenesten. Nå er han dømt til 2 år og 8 måneder i fengsel. Bli med og krev at han løslates!

Trues på livet for å forsvare miljøet

Ukjente menn følger etter Danelly Estupiñan hvor enn hun går. Hun frykter at hun og datteren kan bli drept. Krev at de får beskyttelse.

Lyst til å engasjere deg i flere aksjoner?

Her finner du en oversikt over alle aksjonene Amnesty i Norge har for øyeblikket.

Se alle aksjoner

Skriv leserinnlegg i lokalavisa/ studentavisa

Når mennesker får sine rettigheter krenket, er det viktig at verden får høre om det. Leserinnlegg er et viktig verktøy for å sette fokus på ulike menneskerettighetsbrudd.

Trenger du inspirasjon til leserinnlegg?

Her klan du lese ulike leserinnlegg som aktivister og frivillige i Amnesty har skrevet:

Prøv å få til en lokal vinkling, fortell hvorfor denne/disse sakene engasjerer deg, og hva andre kan gjøre for å bidra.

Usikker på hvordan skrive et leserinnlegg?
Send et utkast til din region, så kan du få hjelp på veien. Kontaktinformasjon nederst på siden.

Generelle tips til et godt leserinnlegg finner du her:

Tips til leserinnlegg

I denne presentasjonen finner du flere nyttige tips hvis du skal skrive leserinnlegg

Human Rights Dialogue

Human Rights Dialogue er en type aktivitet der målet er å starte samtaler og engasjement rundt aktuelle menneskerettighetstemaer og å få økt innsikt i menneskerettighetsutfordringer vi har i Norge.

Vil du spille Human Rights Dialogue?

Les mer om hvordan du kan bli med her.

Kurs

Visste du at Amnesty har mange kurs som du kan være med på? Vi har både e-læringskurs og digitale kurs på Teams.

E-læringskurs

AmnestyAkademiet er en e-læringsplattform som har en rekke tilbud både på norsk og engelsk (samt andre språk). Kursene er gratis, enkle, interaktive, du velger selv hvilket tema du vil fordype deg i, når du vil ta kursene og i hvilket tempo. Du vil også motta bevis etter endt kurs.

Hvis du er ny i Amnesty anbefaler vi at du starter med e-læringskurset Introduksjon til Amnesty Her blir du kjent med Amnesty sin opprinnelse og hvordan du kan engasjere deg i menneskerettighetsarbeid. Dette gir deg også inngang til Kurs i strategisk aktivisme (avholdes kun fysisk for grupper og er ikke mulig for øyeblikket, men ta kontakt med din opplæringskoordinator, så kan dere planlegge for når vi har lov til å samles igjen).

Hvis du vil forbedre kunnskapen din om menneskerettigheter, er det verdifullt å ta e-læringskurset «Introduksjon til menneskerettigheter». Kurset vil sette deg i stand til å forklare hvilken rolle menneskerettigheter spiller i ditt eget liv og vil gi deg kompetansen til å engasjere deg for menneskerettigheter. Tar du kurset i kombinasjon med «Introduksjon til Amnesty», bygger du fantastisk grunnlag for å være med på å forsvare menneskerettighetene verden rundt. Kunnskap er styrke!

Last ned appen til Amnesty-akademiet!

Nå er e-læringskursene lettere tilgjengelig enn noen gang tidligere. Du kan laste ned appen Amnesty-Academy i AppStore eller Google Play slik at du kan ta kurs også når du ikke har tilgang til internett.

Digitale kurs på Teams

Vanligvis holder opplæringsteamet til Amnesty kurs rundt omkring i landet. På grunn av Covid-19 restriksjonene er dette endret slik at du kan få kurset Introduksjon til Amnesty digitalt.

Ønsker du å delta på et kurs sammen med andre? Eller er dere en gruppe som ønsker kurs? Ta kontakt med opplæringskoordinatoren for din region. Kontaktinformasjon finner du nederst på siden.

Tid for quiz

Lag en egen quiz om Amnesty, menneskerettighetene generelt eller et spesifikt tema Amnesty jobber med. Sett opp en konkurranse med venner eller Amnesty-gruppa og se hvem som får flest riktige.

Du kan for eksempel lage en Kahoot, eller hvis du søker «lag din egen quiz på nett» finner du andre verktøy du kan bruke.

Del quizen videre i sosiale medier slik at andre også får testet sine kunnskaper.

Legg gjerne inn lenker i svaret, slik at de som tar quizen kan klikke seg videre for å lese mer, eller signere en av Amnestys aksjoner.

Innsamling for Amnesty

Visste du at Amnesty ikke mottar støtte fra staten? Det gjør at vi alltid kan si sannheten om en hendelse eller maktmisbruk. For å opprettholde vår uavhengighet er vi derfor helt avhengig av støtten fra enkeltmennesker som deg.

Til vanlig så ber ikke vi i Amnesty om at du som er aktivist skal bidra med å samle inn midler til organisasjonen. Som aktivist er du en essensiell del av Amnestys arbeid når du jobber lokalt for menneskerettighetene, ved å skape oppmerksomhet om sakene vi kjemper for, og ved å samle signaturer. Men fordi vi nå er inne i en krevende situasjon, der arbeidet vårt forblir minst like viktig som tidligere, så oppfordrer vi deg til å bli med på dugnaden ved å samle inn penger til Amnesty.

les hvordan du kan starte en innsamlingsaksjon

Andre aktiviteter

Har du lyst til å gjennomføre en annen aktivitet for Amnesty enn det som allerede er nevnt i denne aksjonen? Da bør du sjekke ut Amnestys aktivismekortstokk for tips og ideer.

Ta kontakt!

Snakk med din regionleder om du har spørsmål om aktiviteter du ønsker å gjøre. Har du spørsmål om kurs? Send en epost til opplæringskoordinatoren for din region.

Bilde

Tanja Clifford