Elżbieta Podleśna, Anna og Joanna

Her finner du informasjon om aktivisten og menneskerettighetsforkjemperen Elżbieta Podleśna og hvordan du kan engasjere deg for henne og de to medtiltalte Anna og Joanna.
Publisert: 2. Feb 2021, kl. 15:09 | Sist oppdatert: 10. aug 2021, kl. 08:48
Bildet viser en tegning av Elżbieta Podleśna med regnbueglorie. Bildet er laget av Marta Frej.
Elżbieta Podleśna tegnet av Marta Frej.

Elżbieta Podleśna er en kjent polsk aktivist som har blitt utsatt for trakassering og forfølgelse av polske myndighetene ved flere anledninger.

Den 6. mai 2019 ble Elżbieta arrestert og hjemmet hennes ransaket. Politiet hevder de fant plakater av jomfru Maria med regnbueglorie, tilsvarende dem som var blitt hengt opp ulike steder i byen Plock noen dager tidligere. Elżbieta ble deretter siktet for å ha «fornærmet religiøs tro».

Onsdag 13. januar 2021 startet rettssaken mot Elżbieta og to andre medtiltalte Anna og Joanna. (Anna og Joanna ønsker ikke å ha sine etternavn offentliggjort). Amnesty International overleverte ved oppstarten av rettssaken en appell om å frafalle tiltalen mot de tre kvinnene til statsadvokat Zbigniew Ziobro. Brevet var signert av 160.000 mennesker globalt.

Først frifunnet

3. mars 2021 ble Ela, Anna og Joanna frifunnet for tiltalen om å ha «fornærmet religiøs tro».

Men jubelen ble kortvarig. Nå har påtalemyndigheten anket avgjørelsen – og kvinnene risikerer på nytt opptil 2 år i fengsel, dersom de blir funnet skyldig.

Fremover oppfordrer vi dere om å sende solidaritetshilsninger, brev og postkort. Detaljene finner du herunder.

Les mer om saken og signer aksjonen her.

Hva kan du gjøre for Elżbieta, Anna og Joanna?

Signer og del aksjonen

Ved å signere Amnestys aksjon bidrar du til å legge press på polske myndigheter og vise at verden vi følger med på hva de gjør mot fredelige aktivister.

Del gjerne aksjonen med venner og i sosiale medier. Bruk hashtagen #TeczaNieObraza som betyr «Regnbuen fornærmer ingen».

Send en solidaritetshilsen

Fremover er det viktig at at vi gir Elżbieta, Anna og Joanna en oppmuntring i form av brev eller et postkort fra stedet der du bor.

Send brev og postkort til

Att. Ela, Anna and Joanna
c/o Amnesty International Polska
plac Joachima Lelewela
01-624 Warszawa
Polen

Våre kolleger i Amnesty Polen vi bringe dem videre til Elżbieta, Anna og Joanna.

På Twitter kan du sende en appell direkte til statsadvokaten i Polen Zbigniew Ziobro. Her er et forslag til Twitter-melding:

Prosecutor General @ZiobroPL - please drop the charges against three polish human rights defenders accused of "offending religious feelings" for posting a picture of Virgin Mary with a halo in the colors of the rainbow. #TeczaNieObraza

Eller du kan skrive en mer generell støttemelding på Twitter. For eksempel:

Three women face up to two years in jail after posting posters depicting the Virgin Mary with an LGBTI rainbow halo. We call on Polish authorities to drop the charges. #TeczaNieObraza