Danelly Estupiñan

Her finner du informasjon om Danelly Estupiñan fra Colombia og hvordan du kan engasjere deg i saken hennes.
Publisert: 2. Feb 2021, kl. 13:27 | Sist oppdatert: 28. Mai 2021, kl. 11:00
En dame med blå tskjorte og stråhatt speider utover en elv
Danelly trues på livet for å forsvare miljø og menneskerettigheter. Foto: Duncan Tucker/Amnesty International.

Danelly Estupiñan ​​jobber med å forsvare minoriteters rettigheter i Colombia, gjennom å beskytte deres tradisjonelle landområder og kulturelle tradisjoner.

I Colombia er dette en livsfarlig jobb. Ved å forsvare miljø og menneskerettigheter, utfordrer Danelly sterke økonomiske interesser. Flere kriminelle nettverk ønsker henne drept.

Amnesty er bekymret for at så lenge Danelly kjemper for miljø og menneskerettigheter, vil livet hennes være i fare.

Colombia er nemlig et av verdens farligste land for menneskerettighetsforkjempere. Ifølge Indepaz ble 310 menneskerettighetsforkjempere og lokale samfunnsledere i Colombia drept i løpet av 2020.

Det er derfor viktig at Danelly får den beskyttelsen hun trenger!

Les mer her.

Hva kan du gjøre for Danelly?

Vis din solidaritet

Fortell Danelly at hun ikke er alene i kampen for å beskytte miljø og menneskerettigheter ved å sende henne en digital solidaritetsmelding. Si gjerne noe om hvorfor miljøet er viktig for deg og hvorfor arbeidet hun gjør er viktig. I solidaritetsmeldingene er det fint om dere anerkjenner bevegelsen hun er en del av, for eksempel gjennom å innlede med "Dear Danelly and members of PCN".

Danelly er spesielt opptatt av miljøet og å beskytte livet på jorden. Det er derfor hyggelig om du vil sende et bilde av et naturområde du setter pris på, dyr du liker eller planter og blomster du synes er fine.

Send inn dine bidrag til: [email protected]