Pakistanske Asia Bibi ble dømt til døden på grunn av sin kristne tro. Nå er hun fri og gjenforent med familien!
Publisert: 14. Mai 2019, kl. 14:41 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:08

Fembarnsmoren og gårdsarbeideren, Asia Bibi, ble i 2010 dømt til døden for blasfemi. Bakgrunnen for dommen var hennes kristne tro.

I åtte lange år satt hun fengslet. Nå er hun løslatt og har fått asyl i Canada hvor hun er gjenforent med sin familie.

Asia Bibi er endelig en fri kvinne og gjenforent med sin familie i Canada. Foto: Privat
Takk for at dere sto sammen med Asia Bibi gjennom denne prøvelsen. Det er en stor lettelse at Asia og hennes familie nå er trygge. Hun burde aldri ha vært fengslet, og i hvert fall ikke blitt dømt til døden.

Omar Waraich, assisterende leder for Amnesty International Sør-Asia,

Dømt til døden for å ha tilbudt kollegaen et glass vann

Asia ble anklaget for å fornærme Profeten Mohammad etter at hun tilbød en annen gårdsarbeider et glass vann. Kollegaen svarte at vannet var "urent" fordi Asia var kristen.

Hun ble anklaget og dømt til døden for blasfemi.

Asia anket dommen. Det tok tre år fra anken ble tatt opp til vurdering i Høyesterett før hun ble frikjent for alle anklager i oktober 2018 på grunn av manglende bevis.

Frikjennelse førte til opptøyer

Da frikjennelsen ble kjent, oppstod det voldelige protester i flere store byer i Pakistan.

På grunn av denne reaksjonen ble Asia satt på en liste over personer som ikke kunne forlate landet, og det ble fremmet en forespørsel om at Høyesterett skulle gjennomgå frifinnelsen hennes på nytt.

29. januar 2019 ble forespørslen avvist i Høyesterett, og frifinnelsen stod fast.

Fikk asyl i Canada og er gjenforent med familien

8. mai kunngjorde advokaten til Asia at hun hadde trygt ankommet Canada, hvor familie hennes vetet på henne.

Asia var en samvittighetsfange - kun fengslet for sin kristne tro. Nå er hun endelig en fri kvinne.

Hvordan har Amnesty bidratt til at dette skjedde?

Én ting til du må vite om dødsstraff…

Arbeidet med å få land til å forby dødsstraff krever penger. Vi har etterforskere i land som Saudi-Arabia, USA og Kina, som bistår i rettssaker, lobbyer mot myndigheter og dokumenterer dødsdommer og henrettelser. Nå trenger vi din hjelp til å fortsette arbeidet.

Støtt arbeidet

Blasfemilovene i Pakistan er vage og har strenge straffer. Anklagede kan få dødstraff i tilfeller med få eller ingen bevis.

Amnesty har lenge krevd at blasfemilovene oppheves og at nye lover er i tråd med internasjonal standard og at menneskerettigheter respekteres.

Siden 1977 har Amnesty jobbet aktivt med å avdekke og kartlegge antall henrettelser og dødsdommer i verden. Informasjonen som avdekkes gjennom etterforskning brukes blant annet til å øke internasjonal motstand mot dødstraff. Dette gjør Amnesty ved å engasjere FN og andre internasjonale organisasjoner til å ta avstand fra dødstraff.