OL i Sotsji: - Kle dere i regnbuen

- Jeg håper utøverne trosser Heiberg og drar til Sotsji med regnbuepins og armbånd, sier Amnestys generalsekretær.
Publisert: 14. aug 2013, kl. 11:45 | Sist oppdatert: 15. aug 2013, kl. 10:18
Norges IOC-medlem, Gerhard Heiberg, uttalte til Dagbladet i går at utøvere som planlegger å gå med regnbue-pin på klærne for å markere sitt homostandpunkt kan "bare glemme det".
- Å forby utøverne å bære et merke på jakka eller et bånd rundt armen er å frata dem ytringsfriheten sin. Dette er en fredelig markering mot en lov som bryter med grunnleggende menneskerettigheter, sier generalsekretær i Amnesty i Norge, John Peder Egenæs.
Amnesty har tidligere kritisert propaganda-loven som ble signert av Putin i juli. Den forbyr positiv omtale av homofili foran mindreårige og kriminaliserer de som driver såkalt "propaganda for ikke-tradisjonelle seksuelle relasjoner" foran barn. Forbudet vil ramme medier og all positiv offentlig omtale av homofili.
Lesbiske, homofile, bifile og transpersoners (LHBT) interesseorganisasjoner blir ikke bare berørt av propaganda-loven, men også av loven som krever at organisasjoner som mottar midler fra utlandet må registrere seg som "utenlandske agenter".
- IOC kan ikke la OL være en arena for vertslandet å vise fram sin kultur, og samtidig gi munnkurv til utøverne som på fredelig vis ønsker å korrigerer dette glansbildet, avslutter Egenæs.

AKSJONÉR
Signér aksjonen mot trakasseringen av russiske organisasjoner, blant annet de som jobber for lesbiske, homofile, bifile og transpersoners rettigheter i et svært vanskelig klima!