Putin har bursdag - vi inviterer gjestene: Ingen fest uten frihet

7. oktober tennes OL-ilden i Moskva og Putin fyller 61 år. Amnesty, Helsingforskomiteen og LLH ber alle til fest på Egertorget.
Publisert: 30. sep 2013, kl. 16:18 | Sist oppdatert: 4. okt 2013, kl. 15:09
For i Putins Russland er stadig færre velkomne. Det vil Amnesty, LLH og Helsingforskomiteen gjøre noe med. Nå inviterer de tre organisasjonene til bursdagsfest på Egertorget mandag 7. oktober kl. 15.
Vi inviterer Putins gjester
I denne bursdagsfeiringen er alle velkomne – særlig de som ikke ville stått på gjestelisten om det var bursdagsbarnet som sto bak invitasjonen.

Dette er ikke for å hylle Putin, men for å uttrykke støtte til dem Putin burde ha invitert. En slik gatefest ville nok heller ikke blitt tillatt i Russland.
- Vi kan ikke stå tause og se på heksejakten Putin fører mot det russiske sivilsamfunnet. Mandag håper vi så mange mulig bruker sjansen til å vise solidaritet med menneskene og organisasjonene som opplever at hverdagen blir stadig vanskeligere, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty i Norge.
Amnesty International arrangerer lignende aksjoner i flere land mandag 7. oktober - nøyaktig fire måneder før OL i Sotsji starter. Dette er starten på Amnestys internasjonale kampanje, hvor målet er full ytrings-, organisasjons-, og forsamlingsfrihet i Russland.
Knuser ytringsfriheten
Nye lover som innskrenker ytrings- og organisasjonsfrihet blir vedtatt på løpende bånd. Blant disse er loven som straffer deltagelse i uregistrerte demonstrasjoner med bøter tilsvarende en årslønn, og som begrenser vanlige folks mulighet til å kunne være politisk aktive.

En annen ny lov gir myndighetene vide fullmakter til å stenge nettsider som har et "upassende innhold". En tredje lov pålegger russiske organisasjoner som mottar økonomiske bidrag fra utenlandske givere til å registrere seg som ”utenlandske agenter”.
Varierte gjester

- Vi stiller med langbord hvor «Putin» troner i midten, pluss kake og bursdagshatter til alle. Det eneste du trenger å gjøre, er å møte opp for å vise solidaritet med enkeltpersoner og organisasjoner i Russland som ikke får feire i frihet. Håper vi sees, sier John Peder Egenæs.

HVA:
  • Bursdagsfest for Putin - hvor alle er invitert.
HVOR OG NÅR:
Disse kommer til å sitte ved Putins bord på Egertorget:
  • Generalsekretærene John Peder Egenæs og Bjørn Engesland i henholdsvis Amnesty i Norge og Helsingforskomiteen. Se resten av listen på vårt Facebook-event.
  • LLHs leder Bård Nylund. Miljøaktivister, journalister, forretningsfolk, homofile og transpersoner er andre som også blir representert i vårt alternative bursdagsselskap.
Markér dagen i sosiale medier:
  • Vi bruker hashtagene #NoFreedomNoParty og #Sochi2014.
  • Forslag til Twitter/Instagram-meldinger:
  • Ingen fest uten frihet! #NoFreedomNoParty #Sochi2014
  • Kjære Putin, la alle få være med på festen! #NoFreedomNoParty #Sochi2014